tisdag 26 maj 2015

Torptimmar


Jag unnar mej några timmar på torpet, nästan varje dag, trots att det är lite hektiskt just nu, men jag vill ju inte missa något - det händer så mycket hela tiden med blomning och grönska...



Tulpaner, tulpaner, nästan överallt, och det är de gammaldags gula, som rodnar sen, som dominerar. En gammal sort som fanns när jag övertog torpet för ganska exakt 19 år sedan.



En del av trädgården låter jag vara vildvuxen, och de vilda blommorna får bre ut sej. Just nu är det förgätmigej som frodas här.



Äppelträden har börjat "snöa" och det är bara enstaka blommor kvar.
Nu är det annat som tar över - syrénerna står på tur.

Just nu är jag på väg till torpet igen, för att se vad som kommit till i försommarträdgården, och kanske besöker jag mitt liljekonvaljställe uppe i skogen.

Ha en skön tisdag! 

11 kommentarer:

Monica sa...

Ja, det går fort i naturen, så man får vara ute och titta varje dag nu, känns det som! Vad det ser fint och välvårdat ut på torpet med välklippta, gröna gräsmattor!
Ha en skön dag, kram, Monica

Helena sa...

Så klokt av dig att ta tillvara på den finaste tiden på året även om den är hektiskt. :-)

Loppisälskare sa...

Så mycket sommar dina bilder förmedlar...vill riktigt krypa in i dem. Vilken oas att återvända till om och om igen vid årstidernas skiftningar och särskilt denna tiden naturligtvis.
Njut!
Kram / RosMarie

Meta sa...

Du har det allt bra härligt som kan åka till Torpet när du vill och känner. Det är viktigt att ha någonstans att koppla av med annat än de förpliktelser man har och bara njuta.
Härliga försommarbilder, för det är väl så nu eller är våren kvar??.
Ha det gott
Kram Meta

Mejrams! sa...

Jag antar att det var murgröneviolen du sökte namnet på. Den är riktigt söt och kanske det blir lite inköp av den i år. Ha det gott på torpet. Kram Merja

Viola sa...

Hoppas vi får lite värme snart och har du sett min syrenhäck på Bossgård, just nu doftar hela gården syren, så härligt, vi är på landet Malte och jag och myser, kram....rättare sagt jobbar i trädgården :-)

Margareta sa...

Så vackert nu,så det nästan gör ont. Du har det så fint med traskrona och allt.Det känns ju som man har fullt upp just nu med att bara uppleva allt.Här har det åskat och regnat idag,lite sol emellanåt.Lite mer värme skulle inte skada,och det kommer väl såsmåningom.
Ha det så gott!
Kram Margareta

House and Garden by Bia sa...

Åhh har äppelträdet börjat blomma ut...här har det precis börjat blomma lite...ser de små knopparna nu...det är ju lite senare här uppe...men oj så grönt och fint det är ändå här nu....syrenerna får gärna vara lite sena på torpet, så vi hinner få njuta av dom ;))...och liljekonvaljer...mmm....påminner om min farmor som alltid hade dom i stugan ;))....kram bia

Hajan sa...

Jaa, låt det vara lite vildvuxet, det är skönt när inte
sllr är som en stadspark tycker jag.

Jättefina bilder som vanligt



tycker Hajan

john sa...

it looks so lovely Lisa ...I love the petals when they fall like confetti !!
Gail x

G:a Affären sa...

Din trädgård är så mysig med de olika platserna. Du gör helt rätt att besöka Torpet ofta, det är så mycket som är på gång där ute nu. Och ännu mer om det blir lite varmare!
Här har äppelträdet börjat blomma och liljekonvaljer brukar vi plocka första veckan i juni. Syrener och liljekonvalj, vilka härliga dofter!

Kramar /Cia