tisdag 4 augusti 2015

Torptisdag - sol och svarta vinbär


Ja, Augusti levererar verkligen!
Nu kan krukorna stå kvar på trappan, och gotta sej i solen.



 ...och solen lyser både inne och ute och värmen är perfekt och behaglig! 



 Jag plockar svarta vinbär...



I år är det mängder av dem och jag plockar min treliterskruka full flera gånger om. 
Vad jag gör med dem? 
Hm...en mycket liten del fryser jag in, sen ger jag bort det mesta.

Hoppas att ni också har möjlighet att njuta av dessa sköna sensommardagar!

Önskar er en härlig tisdag!

11 kommentarer:

Hajan sa...

Kära lilla gumman, finns inget så nyttigt som svart vinbärssaft.
Febernedsättande, bra magmedicin . Vinbärsmuffins gjorde jag förr.
Lycka till med vad Du gör, ha det riktigt gött

Monica sa...

Ja, augusti levererar nästan i överkant; här är drygt 28 grader och klockan är nästan 18...puh! Känns nästan som om det skulle bli åska!
I morgon får det bli bad om det fortsätter så här!
Jag är inte så förtjust i svarta vinbär som de är, men saft och gelé är ju jättegott!
Varm kram, Monica

Mejrams! sa...

Så gott med svarta vinbär och så nyttigt! Själv har jag inga bärbuskar alls, jo förresten hallon har jag men de smakar inte speciellt mycket. Något som de tidigare ägarna planterat och som jag funderar på att gräva upp. Visst är det härligt med sommarvärmen som har kommit, augusti levererar verkligen. Ha det gott i solen och värmen! Kram Merja

Meta sa...

Det är klart att vi njuter så fint som det är Nu kan vi sita ute och äta sent på kvällen det är bäst.
Ha det fortsatt gott i veckan
Kram Meta

Solstrimmor sa...

Så många du kan göra lyckliga om du ger bort dina vinbär, plockade och klara! Nog har det varit njutbart, några dagar riktig sommar, idag en mellandag med ihållande regn. Igår tisdag prickade Birgitta, Elins tittskåp, in den perfekta dagen för bjuda till trädgårdslunch under hennes äppelträd! Magiskt att få sitta där och äta god paj och prata i lugnet som finns i den underbara sagoträdgården!

Idag blir det lite städning här, den är eftersatt för jag har haft så mycket kul att göra, denna sommar har varit fylld av extra mycket roligheter!

Ha en fin onsdag.
Kramar från Eva-Mari

Solstrimmor sa...

Glömde säga att jag tycker att det är så vilsamt med dina vita blommor, röda pelargonerna har tagit över min balkong och jag kan säga... nästa år blir det inte rött!!

House and Garden by Bia sa...

Gott med svarta vinbär...vi hade en buske i stan, men den var så gammal så vi tog bort den...nu har vi bara röda vinbär kvar...men jag plockar aldrig dom, det står fåglarna för, hihi....så mysigt du har det på torpet ;)
Kram bia

Eleonora sa...

Underbara torpet som levererar så mycket härligheter! Svarta vinbär - plockade och som gåva - så generöst av dig. Gör du inte marmelad? Saft gör man kanske inte nu för tiden om man inte har små barn.

Underbara blommor där på trappen och fint i trädgården har jag sett på tidigare bilder. Du är duktig som orkar hålla allt i en så vacker ordning.

Ha det gott resten av sommaren. Varm kram från
Eleonora

Loppisälskare sa...

Ja nu gillar vi sommaren igen... Svarta vinbär luktar så gott! Och smakar så gott. Vi har röda vinbär men i år blev det ingenting. Är ju alltid det där med att det ska vara så mycket socker till alla bär. I år har jag mixtrat lite och testat och man kan faktiskt dra ner på sockret och ha väldigt lite och så lite sötningsmedel och det blir riktigt gott. Sedan är ju hållbarheten inte så god, men man kan göra lite i taget. Helt andra smaker kommer fram med mindre socker.
Kram / RosMarie

Min plats i solen sa...

Mmm, svarta vinbär som är så gott! :) Våra buskar dignade också av bär men vips så var de alla borta. Fåglar och hjortar gjorde gemensamt kalas på både vinbär och krusbär och jag måste ju då säga att de är riktigt dåliga på att dela med sig. Till nästa säsong blir det definitivt investering av nät att lägga över buskarna. ;)

Njut av solsken och värme Lisa och ta hand om dig.♥

Kram Lotta

G:a Affären sa...

Så generöst av dig att ge bort plockade vinbär men så har du goa vänner också. I år har det mesta levererat mer än förväntat, jag var ut i svampskogen igår och det fanns massor av kantareller och blåbär. Hallon plockad jag igår och ska ta en sväng förbi svarta vinbären idag.
Din trappa gillar jag! Ganska ofta sätter jag mig på trappan här hemma, det känns lite meditativt och kravlöst att sitta just där. Men gärna i sällskap av så fina blommor som du har.

Kramar /Cia