söndag 31 juli 2016

Juli tonar ut


Sista juli idag och sommarmånaden tonar långsamt ut.
Dahlian som jag satte i kruka har börjat blomma, men den skulle varit ljust rosa enligt bilden på påsen, men, men...



 Den som alltid håller färgen är Jackmannin, som blommar med sina djupblå blommor även denna sommar.



Tidig blomning för min nyinköpta Syrénhortensia! Säkert blommar den så tidigt för att den är ny. Vacker är den och påminner om maj månads vita syréner. Äntligen har jag en sån!



Rödlöken i pallkragen är skördad och de var större än jag trodde, och så många! Väven har ju varit på för katternas skull, så jag har ju bara skymtat den myckna blasten! 



Efter funderingar hur jag skulle hänga dem på tork, fick det helt enkelt bli mellan brädorna i trädgårdsbordet och det blev ju riktigt dekorativt!

Idag skördade jag också lite timjan, så härligt att ha till höstens grytor, soppor och annat gott!

Det är alltid lite vemodigt när juli är slut, även om det säkert är mycket sommar kvar i augusti! Själv saknar jag redan försommaren med alla ljuva dofter och ljuset! 
Nåja, hösten är alltid härlig och jag uppskattar den mera för varje år! Så den ser jag fram emot!

Ha det fortsatt skönt och gott!

Fortfarande stora problem att läsa och kommentera era bloggar! Det dyker upp läbbiga reklamsidor hela tiden, som stoppar upp hela flödet. Jag gör så gott jag kan via mobilen!

7 kommentarer:

Monica sa...

Ja, nu har 2/3 av sommaren gått, var tog den tiden vägen? Man är lika förundrad varje år... Augusti brukar ofta vara den varmaste sommarmånaden, men det hoppas jag inte att den blir i år, det har varit varmt nog hittills sommar, enligt mitt tycke!
Sen kommer ju september, som jämte maj är är min favoritmånad, lite svalare, men fortfarande ganska varmt och havet är riktigt uppvärmt!
Visst gillar du också september?
Snygg lökskörd du har! Både roligt och riktigt fint på bordet!
Trist att du ska ha besvär med datorn! Fy, vad det är jobbigt...
Ha en fin första augusti-vecka!
Kram från mig, Monica

Margareta sa...

Du är i full gång med skörden ser jag.Visst är det roligt när den tiden är inne,men lite vemodigt också.Så dekorativt att hänga upp rödlöken i trädgårdsbordet...och så härligt med lite torkade kryddor till vintern.
Syrenhortensian var tidig.Min är inte alls ,så långt kommen.Men det kan ju bero på att din är så ny och sen finns det nog olika sorter där också.Men visst är dom fina. Jag har fortfarande kvar blommor från förra året.

Och så då redan augusti...önskar dig en ny fin vecka där
Kram Margareta

Solstrimmor sa...

Du gör så fina stilleben av blommor i enkla vaser. En ögonfröjd! Och rödlöken på tork är en så fiffig lösning, den kommer att bli fin även när blasten torkat!
Tack för att du påminner mig om att torka lite timjan! Blir dagens komihågprojekt! Timjan är min bästa krydda, helst färsk förstås, men även torkad. Och buketterna är vackra medan de förvandlas till vinterkrydda.

Usch så trist att du får upp läbbiga reklamsidor när du ska kommentera! Låter som ett virus...

Glad augusti! Må fortsatt gott!
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Så fina små blommande kvistar du plockat in och vilken härlig skörd du får!
Jag har också skördat vitlök och torkat timjan. Morötterna växer som bara den och hallon finns i överflöd. Orkar snart inte plocka mer!
Lite kantareller blir det på min lilla skogspromenad nästan varje dag och de åker ner i stekpannan direkt.
Ha det fint!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Skördetid...och ja redan augusti! Visst känns det, ljuset är annorlunda och kvällarna mörkare. Härliga bilder du visar och jag MÅSTE skaffa mig lite dahlior, dom är ju så vackra!
Hoppas det löser sig med blogger, himla konstigt det där...
Kram från Titti

MårsArt sa...

Vackra bilder som du bjuder på, som vanligt. Lökarna på tork blev ju en fin installation! Syrénhortensia är jag svag för liksom timjan. Den är en av mina favoritkryddor. Tänk nu är vi redan inne i Augusti. Känns som om tiden går fortare på sommaren... Det känns lite som att: "sommaren är den skönaste dagen på året", men nu njuter vi av augusti, tycker jag!
Kram
Agneta

Meta sa...

Ja det går fort nu. härligt med din lök, ska nog plocka upp min med i veckan. Blommor blir ofta andra färger än man tänkt sig har jag erfarit.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta