tisdag 16 augusti 2016

Tisdagsblandning


Min vita Dahlia som jag satte i kruka, har börjat blomma, som jag säkert visat tidigare. Här får den stå tillsammans med det gröna glaset en halvsolig augustivardag. Soligt, men kyligt har det varit!


Istället för att klippa gräset sprang jag till skogs härom dagen och se - kantareller igen! Vilken lycka att hitta detta skogens guld!


Mera skörd blir det här - jag sådde om sallad och dill. Den första sådden är redan övervuxen och ska snart tas bort. Jag har duken på för grannkatternas skull. Vilken härlig sallad jag har haft hela sommaren, och dillen verkar bli lyckad i år!


I helgen var jag bjuden på både lunch och kaffe hos mina vänner, som jag hyrde huset av en gång.
De har alltid så fint i alla vrår och jag hade kameran med och sinnesnärvaro att fota lite.


Det är en gammal gård och där finns en f.d. tvättstuga med en brunn framför och kring den växer dessa vackra lila blommor, som verkar gilla fuktig mark.
En underbar eftermiddag hade vi!


Imorgon börjar även jag att arbeta med min kära Damkör inne i stan och noterna ligger travade i arbetsrummet och nu väntar många roliga uppdrag för oss under hösten.

Idag känns trädgårdsarbetet rejält i kroppen. Det blev både gräsklippning och slyrensning på torpet idag. En intensiv eftermiddag i trädgården. Gräset växer väldigt ojämt, mest är det torrt, men sen finns det fläckar med tufsigt, tjockt gräs. Dessutom blir det mängder av äpplen i år. 
Skönt att det är gjort nu! 

Tusen tack för alla rara och goa kommentarer här. 
Önskar er sköna fortsatta augustidagar. 

5 kommentarer:

Hajan sa...

Tack för inbjudan jag kommer och våldgästar så fort jag kan.
Jag har ju all tid i världen och sitta och läsa Era bloggar.
Min son sade när han var här i Söndags, att han var glad åt det
nöjet för mig.
Det är lite roligare, det har börjat att rört sig mer nu
bland bloggarna,
Ha en bra onsdag önskar Hajan

Monica sa...

Vilken trevlig dag du hade hos dina f.d. hyresvärdar! Roligt att ni håller kontakten!
De rosa-lila blommorna ser ut som mina fackelblomster. Kan det vara lite förvildade sådana, kanske?
Ja, nu drar höstsäsongen in och för dig innebär det arbete, trots att du är pensionerad...men det är ju bara sådana saker som du tycker om!
Och så blir det lite trädgårdsarbete, mycket som vissnar och behöver klippas bort...
Men solen skiner, det är varmt och luften har fått en friskhet som jag gillar!
Må så gott, kram till dig!
Monica

Meta sa...

Det är mycket som växer som det inte ska i år. regn och torka om vart annat ger nog inte optimalt växtväder för blommor och gräs. Mins sallad är nog på sista versen för i år får hoppas på ny näsa vår. Kantareller det är mums det så bra att du har det så nära.
Ja då var det slut på den fina sommarfirandet och vardagen tar vid. Sånt är livets gång.
Önskar dig lycka till med kören och en skön vecka
Kram Meta

Erikslundsliv sa...

Massor av äpplen blir det här också! Inga som är mogna än, men snart så är de ätbara.
Så fin sallad du har, min växte dåligt i år. Vet inte varför faktiskt, den brukar växa bra...
Fint med det gröna glaset och dahlian!
Ha det fint!
Kram, Ann

MårsArt sa...

Åh, så fint med grönt glas. En av mina favoritfärger. Det var ju bra att du valde skogen och hittade kantareller. Ibland ska man välja nöje och avkoppling framför annat som måste göras. Du har ju också en hel del roligt som väntar med din kör, förstår jag.
Kram
Agneta