fredag 20 januari 2017

Små, små steg...


 ...mot våren och inomhus står pärlhyacinterna i vas med murgrönan. Pärlisarna är inte plockade utomhus, utan från krukan jag visade i förra inlägget.


På torpet har solen visat sej igen! Den gör så lite då och då, även om det kan kännas helt tröstlöst vissa dagar när molnen och diset hänger lågt, så blir soldagarna allt skönare!


Inne på köksbordet står Mårbackan kvar i sin vas och den verkar då inte vilja ge sej. Men snart ska jag klippa ner den, så den hinner hämta kraft till nästa säsong.


Man ser tydligt att fönstren inte är de renaste och spindelnäten syns tydligt här och där! Så skönt sen, när man kan börja städa och feja inför sommaren...


Snötäcket vi hade krymper mera för varje dag och här och där tittar grönskan upp! Några vårlökar syns här redan!


Hemma i lägenheten har solen tittat in för första gången i år - vilken lycka, äntligen!


På köksbänken trängs vårblommorna och visst är det väl skönt att börja iaktta tecknen på vår och börja längta lite nu. Snart är oxveckorna över, jippiiie! 

Jag önskar er en skön fredag och en härlig helg!

8 kommentarer:

Meta sa...

Jo det känns allt att det är på gång även om bakslagen lär komma. Så härligt det ser ut hos dig både på torpet och i lägenheten. Såg igår att mina pelargoner har börjat växa ur sia påsar så det blir till att skaffa jord och plantera om snart.
Ha nu en fin helg hoppas på sol
Kram Meta

Monica sa...

Ja, visst njuter man när solen tittar fram! Om det sen inte blåser, så kan man nästan sitta lite med näsan mot solen! Vi har inte haft någon snö här på länge, men, men, februari är en lurig månad, så än kan det komma! Men jag har också sett att vårlökarna börjar titta upp ur jorden.
Ha en riktigt skön helg!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Dina bilder är små vårtecken, varenda en! Men pärlhyacinterna med murgrönan är vackrast och mest löftesrik av dem alla! Inga pärlor har ännu hamnat hos mig... men nu längtar jag än mer:)

En skön lördag hoppas jag du får!
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Så gulligt torp du har...och det ser ut som vår hos dej !!
Men du bor väl ganska långt söderöver i landet ??
Vi har ovanligt lite snö i år (även i fjol)så här kommer våren kanske tidigt också om vi har tur...
Ha en fin helg !
Kram

G:a Affären sa...

Tänk så mycket solen gör! Det spelar ingen roll då hur väl det syns att fönstren inte är putsade,
det får vi ta senare.
Visst är det spännande med vårtecknen, lika spännande varje år. Här har vi fortfarande mycket snö
och februari brukar vara en riktig vintermånad.
Ditt skåp är så fint i solskenet och jag ser att murgrönan trivs där. Och visst kommer jag ihåg ditt fina
fönster! Det är en speciell känsla att kunna kika vidare till ett annat rum.

Önskar dig en fortsatt fin helg!
Kramar /Cia

Erikslundsliv sa...

Alla bilder andas vår hos dig! Här har vi snö och minusgrader nu så våren känns inte så nära än, men snaaaaart!
Så fint med pärlhyacinterna och murgrönan. Det var verkligen vackert!
Ha en skön söndag nu!
Kram, Ann

Margareta sa...

Så fint med pärlhyacinter i vas. Det behövs ju bara några få och en grön kvist. Jag gillar verkligen det.
Så vackra grönskande bilder. Vårlängtan.... Även om det är långt till våren, så kan man ju se att både ljuset och en del växter ändrar sig.
Vi har haft tjock dimma ett par dagar nu...helgrått...så jag längtar efter sol.

Önskar dig en fin januarivecka!
Kram Margareta

HWIT BLOGG sa...

Ja äntligen känns det lite ljusare i livet :) Men idag är det grått och kyligt igen, dystermåndag! Härliga bilder du bjuder på, sol och vårblommor!
Kram från Titti