onsdag 24 maj 2017

Annorlunda Maj


Lugnet har sänkt sej efter mitt födelsedagsfirande härom dagen.
Tazetter från trädgården och en pytteliten liljekonvalj i knoppstadiet står på bordet.


Pelargonerna frodas i köksfönstret och Mårbackan har börjat blomma.

Det är nog första födelsedagen som jag inte har haft blommande syréner! Jag kan konstatera att det blir inga vilda syréner i år - knopparna har frusit! Däremot är min vita, dubbla på gång, den är ju lite senare, så den har tydligen klarat sej och slår ut vilken dag som helst.

Äppelblommorna har också frusit, några få har slagit ut, men däremot mitt päronträd blommar helt hysteriskt! Det gör det nästan alltid, men ger sällan någon frukt. Vackert ändå och i år är jag ju extra tacksam!

 I en hel påse med fådda tulpanlökar från grannen, blev det denna vackra dubbla! Så vacker den är - nästan som en pion! 


 De gamla gula tulpanerna har också fått fart, och rodnar hela tiden tills de är helt röda och glödande! 


 Nu tjatar jag om Dillpionen igen, men NU har den slagit ut! Åh, så glad jag är för denna!

Efter några dagars boende på torpet och födelsedagsfirande lämnade jag igår kväll efter en del vattning.

Inte en bild blev det från födelsedagen som blev jättelyckad med rara gäster, mingel och jordgubbstårta! Jag var nog alldeles för upptagen med att vara i nuet. :)

En märklig majmånad är det, soligt och vackert men ack så torrt! Vi har nog inte fått mer än ca 7mm regn under maj! Vi behöver verkligen vatten nu, även om det är härligt med solen!

Njut av dagarna!

5 kommentarer:

Monica sa...

Så fint det blommar i din torpträdgård! Tråkigt med syrenerna och äppelblommorna; ni har drabbats hårdare av kylan än vi har gjort här nere. Men så är det ju med trädgård - man får ha TÅLAMOD! Blir det inte bra ett år, så får man vänta till nästa...
Skönt i alla fall att du fick fint väder på din födelsedag, så att ni kunde fira ute! Både du och jag har ju glädjen att fylla år i slutet av maj!
Torrt har vi här också och inget regn i sikte!
Ha det gott Lisa!
Kram, Monica

House and Garden by Bia sa...

Men oj, undrar om äppelträdets blommor kommer att blomma hos oss ?...ser ut som små knoppar , men man vet ju aldrig !
Har aldrig hört talas om att dom frusit !!...vi får se vad som händer !
Önskar dej en trevlig lång helg !!
Kramis bia

Solstrimmor sa...

Så roligt att du kunde fira din födelsedag på torpet, grattis igen! Att fylla år denna årstid måste vara härligt. Nu är det verkligen den sköna maj vi väntat på. Nästa år blommar säkert syrenerna i rätt tid igen. Men du har minsann annat att njuta av... päronblom, tulpaner... och dillpionens första blomma!

Ha en fin Kristi himmelsfärdsdag och en fortsatt skön helg!
Kramar från Eva-Mari

Hajan sa...

Tänkte på Syrenerna, förra året tog de bort massor med Syrener,
så i år får jasg känna den härliga doften-

Erikslundsliv sa...

Så fint du har det i din trädgård! Grattis i efterskott ska jag också passa på att säga förstås!
Här blommar dillpionen och päronträdet också. Några äppelträd blommar, men några är lite senare. Jag hoppas verkligen att de inte frusit som dina. Så tråkigt!
Jag plockade liljekonvaljer idag liksom du!
Ha en fin dag!
Kram, Ann