tisdag 20 juni 2017

Snart midsommar


Junidagarna flyter på i en faslig fart och just idag slog en av doftpionerna ut. Tyvärr blir de färre för varje år, och jag vet inte vad jag ska göra för att förnya dem. Någon som vet?



Jag tillbringar tiden mest på torpet nu och jag njuter av varje stund den här tiden. 

Ett par dagar har jag varit på besök hos en av mina ungdomsväninnor. Det var de vanliga fyras gäng och vi njöt av tiden och platsen - en gammal bruksort söder över.
Självklart var det en massa mat, prat och vin såklart till på småtimmarna. Nätterna är ju så ljusa nu och dessutom har vi alltid så mycket att avhandla! :) 



 En rosenhäck som var helt bedårande!



Hemma på torpet igen där jag njuter av både dagar och kvällar. Solcellsslingan tänds lydigt varje kväll om det varit sol, som det ju varit de senaste dagarna.
Jag klipper gräs och rensar ogräs och förbereder midsommar, som jag firar i vanlig ordning hos kusinen med fru i Sörmland.



Hemma på balkongen lyser också en solcellsslinga och jag åker emellan för att vattna där också! 
Ett litet sjå är det att ha två ställen så nära, men mest är det torpet nu såklart, där jag nästan är bedövad av schersmin- ros- och piondoft i dessa dagar! 
Ack, om man kunde förlänga just denna tiden som är nu!

Jag önskar er sköna junidagar och en härlig midsommar!

7 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Visst är det härligt med goda väninnor? Jag är så uppfylld av mitt besök i paradiset vid Öjarens strand! Och sörjer att jag inte längre har kvar min lilla sommarstuga som jag tokigt nog lämnade för länge sen, redan -88. Man ska inte gråta över spilld mjölk... men nog har man (jag) gjort dumheter att ångra! Nåja, jag gläds av andras lycka, din bland annat. Njut av ditt paradis och ha en fin midsommarhelg hos din släkt.

Kramar från Eva-Mari som strax ska cykla ut och plocka blommor.

annika sa...

Denna tid på året är den mest fantastiska. Alla ljuvligheter som blommar nu är lika förunderligt ljuva varje år.
Jag har också gamla pioner. Våra blommar rikligt men jag vet inte varför 😀. Jag tar bort fröställnningarna efter blomning och låter en del av bladen vara kvar över vintern. Under sommaren lägger jag på gräsklipp som enda gödning.
Hoppas du får riklig blom nästa år.
Önskar dig en fin midsommar.
// annika

Monica sa...

Ja, juni får nog också ingå som en favoritmånad, nästan som maj och september - vi har ju samma favoritmånader! Juni är ju onekligen den mest blomstrande månaden!
Mina doftpioner blommar också nu, och jag har samma problem som du: Dom blir färre och färre, tyvärr! Mina är ändå rätt gamla, säkert 30 år och har flyttats 2 gånger, men nu verkar orken vara slut...
Så roligt att ni har "de fyras gäng"! Jag har egentligen bara en riktig barndomsvännina kvar, men hon, min syster och jag brukar ha en "tjejkväll" varje sommar! Gamla minnen avhandlas, precis som hos er, kan jag föreställa mig! och så vackert din väninna bor! Vilken rosenhäck!!!
Önskar dig en riktigt trevlig och solig midsommar! Vi firar som vanligt med vännerna tvärs över vägen och min syster och svåger.
Midsommarkram, Monica

House and Garden by Bia sa...

Så mysigt du har på ditt torp ;)
Ja juni är en fin månad !
Önskar dej en fin Midsommar helg !
Kram bia

Annes vita rum sa...

Vilket ljuvligt sommartorp..Visst är det en underbar tid nu.Förstår att du njuter där i torpet...Kramiz från Anne

Hajan sa...

Oj, tänk om man kunde överlämna Pion-doften också, finns inget så god och skön doft som från dem.
Du har så mysigt , ju äldre man bliver försöker man kringgå
detta, det verkar så jobbigt.
Det tyckte man väl aldrig förr, roligt att läsa hos Dig, för
du förvaltar dina pund jättefint.
Trevlig helg önskar "vardagsprat"

Erikslundsliv sa...

Härligt med pioner! Mina har stora knoppar nu men är inte utslagna än. Bara dillpionen som redan är överblommad förstås. Den är ju så tidig.
Så trevligt med väninnor, vin, prat och sena kvällar. Det är ju så mysigt!
Förstår att du vill vara på torpet nu, det ser så fint ut hos dig!
Ha en fin dag!
Kram, Ann