måndag 14 augusti 2017

Sensommar, dubbelliv och kantareller


 Redan mitten av augusti och jag pendlar mellan torpet och lägenheten - mellan trädgårdsjobb och förberedelser inför kommande uppgifter med min kör och lite annat.


Mårbackan växer och slingrar sej, likaså Dahlian på uteplatsen. De enda blommor som finns numera när det börjar bli snålt om dem i den torra rabatten.



Jag pendlar, som sagt mellan torpet och lägenheten. Här lyser kvällssolen in och ibland blir det tillfälliga kaffegäster och lite stök i största allmänhet.



 En pytteliten kantarellskörd igen...



...som precis räckte till ett par varma smörgåsar! Så gott i all enkelhet!

Det känns redan som lite höstlikt ute - sent inatt var det bara + 7 grader och dagarna trippar på.
Denna veckan börjar, som sagt mina åtaganden med min kör och lite andra saker. Ganska skönt det också,  med lite mera ordnade tider och andra funderingar i huvudet.

En fin start på veckan önskar jag er!

8 kommentarer:

Monica sa...

Lite vemod anar man - över sommaren, som aldrig blev av. Åtminstone här nere! Men idag har jag faktiskt badat för första gången i sommar! 18-19 grader och SÅ skönt efter att ha grävt och jobbat i solen!
Även här börjar det bli lite torrt; säkert en vecka sedan vi fick regn och här är ju bara sandjord.
Ja, nu smyger sig hösten på och därmed lite andra åtaganden! Det låter så roligt med din kör, men jag förstår att det är mycket som ska fixas och ordnas!
Men nu kommer ju den andra av våra favoritmånader: September! Mysigt!
Ha det så gott, kram, Monica

Meta sa...

Det går fort nu. hoppas bara att det är lite värme och sol kvar än tycker jag. Jag bor kvar här men är hem ibland då längtar jag hit till kolonin igen på en gång. Det är så mysigt med mörkret och ljusen nu tycker jag äntligen har jag kommit igång med bloggandet igen sommaren har inte gett mig mycket tid Som tur är har jag ju insta med så de flesta vet vad jag gjort ändå.Nu börjar jag uppdatera allt i lite mer bilder och text.
Vad härligt med kantareller det får man leta efter här, så dåligt. Lite blåbär hittar folk, snart kanske det blir lingon åxå.
Ha det gott än i sen sommarvärmen
Kram Meta

Solstrimmor sa...

När jag ser kantarellerna så vill jag genast ut i skogen! Har nästan glömt bort dem och har bara plockat en omgång tidigare. Här har regnat ganska bra så de bör finnas där... om inte nån annan hämtat dem!

Sköna augusti fortsätter att vara lagom hos oss. Idag blir det städning här, ett eftersatt måste. Eller också väntar jag till närmare helgen eftersom barnbarnet Max har sitt tillfälliga fritids här några dagar i väntan på den hägrande förskoleklassen. Kul... men påfrestande också.

Önskar dig en fin dag i dina platser på jorden!
Kramar från Eva-Mari

MårsArt sa...

Bara att ta tag i vardagen när saker återgår till det "normala". Som pensionär har man ju inte jobbhetsen men andra saker som pockar på. Som för dig med din kör med allt vad det innebär. Jag kommer att köra barnbarn när det behövs.
Här på västkusten har sommaren liksom inte kommit igång. Regn har vi däremot fått i mängder. Just nu har vi faktiskt haft några fina dagar, så då får man passa på att njuta ute.
Hur gick det med målandet i sommar?
Kram
Agneta

Erikslundsliv sa...

Jag har också plockat små skördar av kantareller som precis räcker till att ätas på en gång.
Gott är det trots att de är få!
Ha det gott fina du!
Kram, Ann

House and Garden by Bia sa...

Så mysiga bilder du bjuder oss på !
Ja hösten smyger sej på och idag har vi flyttat hem till stan. Men det kändes ändå okej eftersom sommaren varit kylig och vi åker till värmen på söndag ;))
Önskar dej en härlig helg !
Kram bia

Fröken Grön sa...

Hej fina Lisa! Det är så fint hemma hos dig.
Och den där kantarelltoasten hade man ju kunnat tänka sig att sätta tänderna i, mums!
Sköna augustidagar önskar jag dig!

Ankan sa...

Kantarellmackan är en av årets höjdpunkter tycker jag (och gärna en kall öl till 😄)
Vilka härliga bilder, de förmedlar sommar!