söndag 20 augusti 2017

Augustidagar utanför dörren och på balkongen


 Utanför min ytterdörr står ett antal växter. Denna är en större variant på Muhlenbeckia (plättblad). Den är otroligt tacksam och har nästan vuxit över den ljuvligt, vita pelargonen (årets, minns inte namnet). Har haft den en gång tidigare i huset jag hyrde, där blev den nästan monstruös i slutet av sommaren! 



 Bredvid finns bl.a. en Tvillingsporre, också mycket tacksam. Just nu vilar den sej lite, men den kommer alltid igen, med nya blommor. Den samsas med en klassiker, som jag inte minns namnet på just nu....ja, ni vet hur det är! :)



Jag tycker mycket om att kunna ha lite växter vid ytterdörren, det känns välkomnande och härligt och blir  lite som en extra balkong.
Här växlar jag lite efter årstid.



Framför dörren. en nästan utblommad Lavendel, som har varit jättefin när den blommade. Den ska planteras ut på torpet sen.


Något som förvånar mej i är årets dubbla Million Bells, som vägrar blomma! Ja, här syns jämförelsen med förra årets (till höger), som var alldeles överhöjld av blommor in i det sista. 
I år har jag några få i högra kanten, och det verkar inte bli flera heller, den växter enormt, men bara grönt är det!  Hm...jättetrist! Det var ganska många blommor när jag köpte den, men sen kommer inga nya! 



Ett litet trädgårdssmycke, som jag hittade i helgen i en liten keramikbod! Den får hänga på väggen ovanför alla växterna!

Växlande väder och jag ägnar mesta tiden åt min kör som just har börjat, samt åt trädgården på torpet, där det behöver röjas hela tiden.

Ha fina och sköna augustidagar!

5 kommentarer:

Monica sa...

Det ser verkligen trevligt och välkomnande ut med krukor och olika växter som möter en när man kommer hem! Jag är så dålig på krukor; är mera en rabatt-människa! Försöker komma ihåg att pynta lite till jul och tidigt på våren, men sen glömmer jag bort det...
Den lilla sländan du köpte var så söt! Så enkel och fint gjord På avstånd tror man säkert att det är en riktig slända som sitter där!
Lite sol och lite regn här idag igen!
Ha en fin ny vecka!
Kram, Monica

Hajan sa...

Du är så duktig att hitta alternativ, så underbart med alla växter.
Ha, ha vill inte visa mina olika sorter.
Det var flera sorter hos Dig som jag aldrig hört talas om.
Tack för vi får vara med Dig både på torpet och din underbara lägenhet.
Ha det bra, jag går en vända till hos Dig
kram från Ga,,elbäggan

Solstrimmor sa...

Så vackert du har vid din ytterdörr! Önskar jag hade sån möjlighet också. Men i trapphuset får inte förekomma någon form av dekoration på grund av brandrisk. Synd, men bara att acceptera.
Jag har alltid beundrat dina tvillingsporrar och försökt mig på dem jag också... med dåligt resultat. Somliga växter vill inte! Som din Million Bells i år! Konstigt... min är det tvärtom med... nästan bara blommor! Kanske de enkelblommiga är mer blomvilliga? Hursomhelst, fint har du!

Jag har ett speciellt kärleksförhållande till sländor och tycker din är ljuvlig!

Ha en fin vecka!
Kramar från Eva-Mari som är så glad över dina fina kommentarer hos mig!

Erikslundsliv sa...

Så fint med en välkomnande blommig entré! Det kan ju liksom aldrig bli för mycket växter, eller hur?
Mina körrepetioner börjar på lördag de också och det blir kul att få sjunga igen.
Nu jobbar jag tredje veckan, så allt är som vanligt igen. Hoppas nu att vi får en fin höst!
Trevlig helg!
Kram, Ann

Meta sa...

Så många fina blommor du har hos dig kanske för att de står under tak för regnet har gått illa åt växterna i krukor såg jag idag de ser trötta ut nu. Det är klart att de längtar efter so och värmen igen. Får nog ta och börja plocka in de i växthuset snart tror jag.
Ha en fin och bra helg
Kram Meta