fredag 15 september 2017

Innegrönska och en gryta


Inomhus har den vita Höstastern slagit ut. Annars är det inte så gott om blommor just nu. 
Murgrönorna står kvar på balkongen och trivs fortfarande utmärkt och där får de vara tills frosten kommer.


Innekrukorna verkar ha överlevt sommaren, som den här Rumsgranen. Jag vet inte om den kräver någon speciell skötsel, men den tyckts ju också ha överlevt och får väl spela huvudroll sen när julen kommer. 


Monsteran växer och växer, men får hålla sej i hörnan. 
Framme i fönstret, en växt jag fått av en väninna - ett skott från början, men den växer som attan. Kommer inte på namnet, men har sett den i flera blomsterbutiker.


Några tappra Millionbells från torpet, som snart börjar bli lite väl omfångsrik, men blommar fortfarande.
Nu börjar också den rätta höstkänslan infinna sej och värmeljusen ökar mysfaktorn i mörkret. 


Höst och grytor hör också ihop. 
Här ett recept jag hittade på ICA där en dam stod och demonstrerade en vegetarisk gryta
Jag har redan gjort den flera gånger. 
Halloumistroganoff - så himla god! 
Här hade jag några Karl-Johansvampar, samt en sked Ajvar, istället för tomatpuré, samt lite vitlök. Istället för grädde - Oaltygrädde. Tja, man tager vad man haver! Sällan jag håller mej strikt till ett recept! 
Jag kan verkligen rekommendera denna:
Ja, hösten lufsar på och dagarna blir allt kortare, och både regnrugg och låg sol på dagarna. 
Idag är det fredag och det blir en tur till torpet, och kanske skogen också.

Ha en härlig helg och tusen TACK för alla rara kommentarer i samband med min uställning i förrförra inlägget! 

5 kommentarer:

Monica sa...

Ja, hösten är definitivt här och ingen riktig sommar blev det! Vi har haft storm och regn här i flera dagar men idag skiner solen och vinden har mojnat.
Man får vara glad för varje solskensdag så här års! September brukar ju vara både en av dina och mina favoritmånader, men hittills har den inte levt upp till det!
Jag har också plockat fram lite ljusstakar och tänder lite ljus på kvällarna.
Halloumistroganoff låter jättegott, jag älskar halloumi! Problemet är bara att övertala maken om att man kan göra stroganoff utan kött...
Ha en skön helg, kram, Monica

House and Garden by Bia sa...

Det är fint med blommor både ute och inne ;))
Jag har också monstera, men mina spretar åt alla håll, tycker inte att de
är så fina i växten, har klippt av några blad också. Men jag kastar dem inte !
Ja grytor är gott, men här i huset är det mest mannen som lagar mat och han tycker mest om en god köttbit...men gör grytor ibland också ;))
Ikväll blir det dock hemmagjord pizza med mozarella ost ;))
Ha en fin helg !
Kram

Erikslundsliv sa...

Visst är det höst och det är mysigt tycker jag.
Grytor hör till hösten och även soppa som jag gärna äter nu. Din Stroganoff låter spännande, jag är så dålig på vegetarisk mat så jag borde testa den så kanske jag blir förvånad! Det är ju så gott med Halloumi!
Ha en fin helg!
Kram, Ann

Solstrimmor sa...

Är du verkligen säker på att rumsgranen inte är av plast?? Ser ju lika fräsch ut nu som i julas! En sån ska jag köpa mig när det blir dags!

Tack för receptet, jag gör mycket grytor och speciellt nu när hösten anlänt. Man måste ju kunna ersätta halloumin med gulingar? Väntar mig en god skörd på söndag om nu inte svamptjuven varit framme!

Ha en fortsätt skön helg.
Kramar från Eva-Mari

Meta sa...

Ja fy sjutton vad det är trist att hösten kommer så här blöt och dimmig. Jag stretar emot så mycket jag kan men tyvärr hjälper det inte mycket. Du har i alla fall måna fina blommor inne att glädjas åt. Jag har inte flyttat hem ä så det är tomt i mina fönster får fixa nytt när jag kommer hem.
Ha nu en fin söndag hoppas du åxå får sol på dig som jag fått idag
Kram Meta