torsdag 7 december 2017

Julpynt och jular jag minns


Roligt att se tillbaka på tidigare jular och hur det var då. Det var min andra jul som landsortsbo, och fortfarande spännande och så tacksamt att dekorera det gamla huset som jag hyrde i två år.
Jag hade gjort hjärtan av granris på dörren och det var snö!



Det fanns en beskrivning på ett mjölkpaket på denna stjärna, som jag lyckades få  till en av vanligt skrivpapper.



 Första julen i nya huset och det blev reportage i en tidning. Så tacksamt att dekorera i detta gamla hus. Brödkakor i köksfönstret och gammaldags julstjärna.



När hyacinterna blivit för långa trädde jag upp dem på tunn stråltråd! Vackert och nästan lite sommarlikt.



Sista julen i Stockholm (2010) och jag stannade kvar - det var för mycket snö! Jag hade köpt en liten gran och lussekornan står klar.



I hallen tände jag alla ljusen! Så fint att samla alla ljusstakar man har. 



Julen 2009 var jag nästan insnöad på torpet! Det var ett hiskeligt snöande hela julen, men sååå vackert! 

Decemberdagarna segar sej nästan fram nu och kortare och kortare blir de. Dagen hinner knappt börja förrän den är slut. Nej, vi har ingen snö, men lite regn då och då.

Ikväll ska jag njuta av Ernst och kankse få lite ny julinspiration.  Detta är femte julen i min lägenhet och det är lätt att man kör på som året innan med dekorationer och annat, därav detta inlägg. 

Ha en fin fortsättning på veckan!

7 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Hej vännen, dina bilder är som vanligt underbara. Magisk stämning!
Tror jag var hos dig den där sista julen i stan. Satt i ditt kök o drack glögg.

Nu sitter jag här, gör allt som jag gjort tidigare, pyntat, dricker glögg, lyssnar på julmusik, tittar på julfilmer... Men ändå så är allt annorlunda. Jag mår okej, men i år känner jag att jag bara vill att denna månad o helgerna ska rusa snabbt förbi.

Varmaste kramen till dig vännen

Monica sa...

Så roligt att se tillbaka på dina "gamla jular"! Jag minns ju också när jag ser dina bilder och förundrar mig storligen över att du har bott i din lägenhet i fem år och två år dessförinnan i huset när du flyttade från Stockholm och jag har följt dig innan dess också! Vi har "känt" varandra länge nu! Såå roligt!
Ja, vissa saker har följt en genom alla jular, lite har kommit till och en del har försvunnit. Men mest glad är jag för de gamla sakerna!
Ha en fortsatt fin advent!
Kram från din gamla vän Monica!

Meta sa...

Det är alltid roligt att se tillbaka blickar på det man knappt kommer ihåg var. Ja men du visst är det mysigt att bevara det man tycker blev bra till kommande år. Här är det ingen stor variation i alla fall mer än att jag inte varje år har så mycket jul eftersom vi inte är hemma då. Så blir det i år. Du har det så mysigt hos dig hoppas du får njuta ordentligt av det.
Ha nu det så gott i adventstid.
Kram Meta

Solstrimmor sa...

Kul att se julglimtar från dina tidigare boenden. Jag känner igen alla! Jag kan inte förmå mig att titta bakåt. Vissa saker gör för ont fortfarande. Jag pyntar sparsamt med det jag tycker mest om och njuter av det. Igår firade jag lite för mig själv... boken är färdig! Men nu väntar hästjobbet, redigeringen.
Ha så roligt med din kör, jag förstår att det också är ett hästjobb. Vi har turen att få arbeta med det vi älskar.

Må så gott och glad andra advent.
Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Åh så stämningsfulla bilder du bjuder oss på !!
Och vilken fin dörr och entré på första bilden !
Ja snö är viktigt kring julen tycker jag, vi har nu fått lite snö och jag hoppas verkligen den ligger kvar över jul och nyår !!...tror faktiskt det ;))
Antar att du vet att jag gillar snö på vintern ;))...gröna vintrar är inget för mej !
Önskar dej en fin vecka och stressa lagom nu...det ska jag !
Kram bia

Erikslundsliv sa...

Jättefint alltihop! Älskar pardörrarna och samlingen av ljusstakar. Kanske för att det påminner om mitt hem....
Underbar bild på ditt insnöade torp, så ska det vara på julen!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

Halmhatt och mamelucker sa...

Kul med återblick! Tur man har bilder för man glömmer ju ibland.
Ser så mysigt ut med allt du gör för att lysa upp i november och decembertid.
Och fin stjärna av papper. Roligt att pyssla lite.
Kram och fortsatt fin adventstid!
Annika