onsdag 13 december 2017

Lucia, andra advent och snö


I morse tände jag loppiskronan igen! Det gör jag varje Lucia numera, sedan jag köpte den på Myrorna för ett antal år sen.
En härlig morgon med Luciasång på TV:n och stämningsfullt med snön utanför. 
Jag njuter numera av att slippa gå upp i ottan som jag gjort genom åren, för att fixa till luciatåget. Man hann ju aldrig njuta, som nu! 

HÄR kan ni se den fantastiska Jonna Jintons Luciafilm! Vilken talang hon är och så vackert! 



 I söndags var det andra advent och frostigt och soligt var det.



 På eftermiddagen hade min Damkör en liten adventskonsert i vinterträdgården i ett lite speciellt bostadsområde, Bovieran,  med tropisk trädgård och ett jätteglastak. 
Det var nästan som i en kyrka och doften och luften var härlig där. 
Lägenheterna ligger runt omkring denna trädgård. Så fascinerande och härligt detta var, att kunna ha ett tropiskt klimat året runt, medan kylan tätnar utanför. 



Kallt blev det och snö fick vi! Ganska mycket dessutom. Granen utanför min balkong i lägenheten ser nu jullik ut, även om den i år saknar ljus, tyvärr! 

Jag önskar er en fortsatt fin Luciadag och vill tacka för alla era jätterara kommentarer! Jag blir så glad över dem. 

5 kommentarer:

Monica sa...

Så julefint det är hos dig med snö på marken och den vackra snöklädda granen! Visst är det skönt att slipa gå upp i ottan, det njuter jag också verkligen av!
Vilket fantastiskt ställe dun damkör var och sjöng på! Jag har sett ett reportage från ett sådant ställe - undras hur det skulle kännas att ha sommar på ena sidan av huset och vinter på andra...
Ha det så bra, kram, Monica

Meta sa...

Ja visst är et skönt att slippa ut i ottan för att fixa lucia men samtidigt så saknar jag det åxå. Gillar mest Lucia när det inte är i kyrkor och så där högtravigt. De var duktiga idag det är inte det utan bara den där mysiga känslan kommer liksom inte fram då.
Boiveran på Hönö där bor min faster det är ju så fantastiskt att som äldre få bo så här. Det skulle visst bli ett här med men tror det projektet lades ner. Så fin bild på din adventsstake.
Ha nu ett fint slut på denna veckan
Kram Meta

Solstrimmor sa...

Den kronan har jag beundrat hos dig i många år. Så fint att ha att ta fram till lucia, så nära och så på riktigt liksom. Jag såg Jonnas fantastiska film och rös i hela kroppen, måste gråta lite också, så otroligt stämningsfullt. Ja, hon är fantastisk den kvinnan!

Måste vara så tillfredsställande att leda sin kör genom en adventskonsert. Sammanhållningen, resultatet och mottagandet... ett vinnande koncept. Sjöng ni "Det är en ros utsprungen" också? Just den psalmen har en roll i Nora-boken också. Tycker så mycket om just den. (Tack snälla för beställningen:).Bovieran har vi här i Falun också. Mycket populärt, men inte riktigt mitt tycke. Jag bor hellre hos Jonna Jinton!

Kul att ni fått lite snö, det ljusar upp betydligt. Snöar just nu utanför fönstren här.

Ha en fortsatt fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

Hajan sa...

Tack för denna vackra stund, dels hos Dig, men även för Lucia
hälsningen, den var magisk. Tack

Erikslundsliv sa...

Jag är så avundsjuk på din lussekrona! Hittade en nytillverkad men den var inte alls så fin som din så den köpte jag inte.
Jag får leta vidare. Kontrasten mellan tropisk värme och decemberkyla måste ju vara speciell. Häftigt!
Ha en fin helg!
Kram, Ann