lördag 24 februari 2018

Bitande vinter, och försvunna blommor

 Kylan biter mera för varje dag, men just idag var det sol från nästan klarblå himmel! Jag var dock för trött för att orka promenera, efter gårdagens ståtliga kalas inne i stan på lokal. Jisses,  så lite stim och stoj kan sätta spår dagen efter.

Nåja, jag fortsätter väl drömma om blommor och trädgård istället.


 Något som slagit mej är hur många blommor som bara försvunnit ur min trädgård. Säkra kort, som alltid dök upp! 
Här (ovan) en bild från 2011 och man ser ju tydligt att jag har både vit och rosa Löjtnanshjärta, men året efter - BORTA!
2016 köpte jag ytterligare ett vitt Löjtnanshjärta, som jag hoppas finns kvar denna sommar! Spetsmössan verkar ändå ha klarat sej. 
  

Den före detta sandlådan, där Jungfrun i det gröna (som egentligen är blå, men som blev vit). Den frösådde sej varje år och lådan var full, men nu har ogräset tagit över helt och den finns inte kvar alls. Så himla trist! 


 I samma låda fanns även en Stockros, som är frön från grannen, och som alltid kom tillbaks varje år. Borta den också! 


Mitt lilla Blåsippsstånd, som ibland dyker upp, och här är det ovanligt många, men jag tror det är helt borta nu. Såg bara något blad förra våren. 

Visst är det väl märkligt att blommor bara försvinner, särskilt de som är perenna. 
Nu har jag i alla fall tagit in blomjorden från balkongen, så den får tina, för jag tänker sätta frön från Rosenskära. Den har jag också haft, och den frösår sej ju. Nu har jag samlat frön och tänker sätta en mängd av den.

Så skönt med lite blomstertankar när vintern är som allra kallast och ogästvänligast och biter en i kinden.

Önskar er en fin helg!

9 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Oj vad grönskan känns långt borta nu !...vi kommer nog att ha snö länge än hos oss ;(...snöbergen efter snöröjningen ligger nog kvar ända över midsommar...det har det gjort förut. Men du bjuder på sköna fina bilder !!
Ha en fin helg !
Kram bia

Solstrimmor sa...

Men det vet du väl Lisa... underbart är kort! Gäller både växter och fester! Märkligt är det dock, iallafall med de försvunna växterna! Tack för ljuva sommarbilder, behövs nu i det bistra vintervita. Men visst anar vi våren i fjärran?

Glad söndag!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ja drömma lite måste man...om en kommande vår! Snart är vi där även om det snöar och är bitande kallt, usch!
Ha en skön söndag.
Kram från Titti

Erikslundsliv sa...

Vilka härliga blomsterbilder du visar! Här är det så mycket snö och långt till vår, -14° i morse och bitande kallt. Jag får längta lite till...
Ha en fin kväll!
Kram, Ann

Rost och rädisor sa...

Skönt bilder att försjunka i denna långa vinter. Löjtnantshjärta och stockros försvinner gärna efter några år. Perenn stockros behöver klippas ner så fort den blommat för att inte dö. Det finns även tvååriga stockrosor. Löjtnantshjärta vill bre ut sig, gärna som solitär, gillar inte konkurrens. Samma sak med ettåringar som frösår sig. De har också svårt att komma igen om det finns gräs och annat nära som lätt tar över.
Blåsippan finns nog i trädgården hela tiden, men kan flytta runt lite hit och dit med myrornas hjälp. De bär iväg frön och sprider plantorna.
Rosenskäror låter jättefint!
Allt gott
/Anette

lisashus sa...

Tusen tack för bra tips och för fin kommentar!
Lisa

Monica sa...

Ja, jag har också märkt, när jag tittar på gamla bilder, hur många växter som försvunnit! Jag hade massor av både blå och vita storklockor, men de två senaste åren har det bara kommit blad och inga blommor! Men jag hoppas i år igen...
Rosenskäror är så fina, men jag har aldrig lyckats med dem! Så du försår dem inne, det ska man kanske? Du hör, sådd är jag inte bra på alls. Men tomater ska jag så!
Ha det gott, kram, Monica

Loppisälskare sa...

Så härligt att se dina fina blommor som ger lite hopp om vad som komma skall framöver. När blommor försvinner ur våra rabatter skyller jag på Friherren att han rensat bort dem ha ha...Jag kanske inte ska skylla på honom alltid, de försvinner ibland ändå tydligen. Har haft just en vit löjtnantshjärta som jag tyckte så mycket om.
Ja hua så kallt det blivit! Nu vill jag ha vår! Men vi får ha tålamod än ett tag.
Ha det gott!
Kram RosMarie

Meta sa...

Ja du man kan verkligen undra. Vissa vet jag att sorken äter upp hos mig men löjtnantshjärtan det har jag även om det vita är pyttelitet jämfört med det rosa. Köpte ett rött förra året ska bli spännande att se hur det lever. Efter denna vintern får jag nog räkna med fler bortfall. et blir till att sätta nya blommor eller annat.
Ha det gott och kryp ner i soffan i värmen
Kram Meta