måndag 7 augusti 2017

Början av Augusti och äntligen lite regn!


Idag vaknade jag på torpet, efter gårdagens fest hos grannarna.

Vi har äntligen fått lite regn de senaste dagarna - så välbehövligt!
Jag jublade verkligen och säkert trädgården också. 
Ingen direkt sommarvärme dock, endast +12 grader nu på morgonen! 


Jag går en liten trädgårdsrunda och konstaterar att Bolltisteln nästan är utblommad, humlornas älskling! 


Överblommad är Kirskålen, men står med ganska vackra fröställningar ändå...


 Dagliljorna fick rejäl fart efter regnet...


Märkligt nog får jag päron i år! Det brukar aldrig bli några även om det gamla trädet tokblommar varje år! Nej, få och svarta brukar de vara, men inte i år! Inte ett äpple däremot!


Titta så Stjärnflockan ser ut! Den har fullständigt torkat ut, så jättetrist det är! Den tycker verkligen inte om torka! 


En mycket blygsam skörd av hallon, som både är torra och maskätna, några smultron, både vita och röda! 


Traditionsenligt har kräftskivan ägt rum i veckan, hos min farbror, med fina, svenska kräftor och en utsökt västerbottensostpaj därtill! Mycket gott och trevligt!

Ja, så har då Augusti börjat och det börjar dra ihop sej till sommarslut och kanske lite höstkänsla. Så kändes det lite på torpet i morse i den lite kyliga luften.

Hoppas på ännu lite sommar och hoppas att ni njuter av Augusti!

5 kommentarer:

Monica sa...

Så mysigt det låter att vakna på torpet! Och att gå på fest till grannarna låter inte dumt det heller!
Så skönt att ni äntligen fått regn! Ja, i sommar kan vi här nere inte klaga på torka i alla fall! Jag kan inte påminna mig en så regnrik sommar på länge. Vi har ju sandjord, så det blir snabbt torrt igen, men hittills har det kommit regn så ofta att vi inte behövt vattna mer än i krukor.
Åh, kräftor, och svenska sådana, det låter underbart! vi brukar nöja oss med utländska, men det är ju inte detsamma...
Ha det så bra, Lisa! Kul att du bloggar ibland!
Kram, Monica

M/S Design sa...

Det blev en udda sommar! behagligt att vara ute och pyssla/jobba i trädgården men inget badväder, har bara badat en gång denna sommar (hittills) tidigare sommar simmade jag ett par gånger i veckan.
Inga sena middagar på verandan för det blåser kallt där.
Men sommaren är inte slut än.
Ha en fin fortsättning
Mariana

Solstrimmor sa...

Härligt att ni äntligen fått regn! Synd bara att så mycket har torkat bort för dig. Tänk att du får päron i år! Naturen kanske kompenserar för utebliven äppelskörd? Nu slipper du kanske skottkärran i höst... inget ont som inte har nåt gott med sig!!

Nu njuter vi av kräftorna och västerbottenpajerna... mums!

Välkommen augusti!
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Här blir det nog lite kräftor i morgon kväll, bara jag och min sambo. Ett paket i frysen sen i fjol som vi måste äta upp innan det blir för sent!
Jag gillar augusti och nu börjar jag tända ljus på kvällarna. Så mysigt!
Ha det gott!
Kram, Ann

Hajan sa...

SÅ FINA BILDER OCH FRUKTER. DU ÄR JÄTTEDUKTIG MED ATT FOTA.
TYCKER NÄSTAN ATT DET GÅR MOT HÖST NU. SÅ FORT ALLT GÅR MED EN GÅNG
MAN KAN JU INTE BROMSA DETTA HELLER, TYVÄRR