söndag 30 juli 2017

Torka och snart slut på juli


Allt har ju sin tid, och nu är det snart slut på juli månad. Nya blommor i butikerna och jag kunde inte motstå dessa Chryss-blommor till balkongen.



Min trogna Murgrönsviol fortsätter att växa och det är skönt att inte ha för många blommor nu när jag pendlar mellan torpet och lägenheten.



 Jag vattnar mina rosor på torpet och till min glädje har favoriten "White Nights" klarat majfrosten och ståtar med 25 knoppar!



Blåbär från skogen och jordgubbar från ICA, annars är det dåligt med bär i år - inga hallon eller vinbär och blåbären är färre och mindre.

Rödlöken har jag skördat, men den blev också mycket mindre än förra året. Men jag är glad för det lilla ändå. Nu hänger den på tork.

Jag tjatar fortfarande om regnet, som aldrig kommer trots prognoserna! Det verkar som om regnmolnen tar en bana runt den norra östgötakusten! Inte en droppe sedan den 15 juli, då vi fick 6 mm.
Trädgården skriker efter vatten nu och jag försöker hålla fågelbadet fullt för alla törstiga fåglar.

Ha en härligt slut på juli!

7 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Va??! Och här regnar det var eviga dag...regn, regn och åter regn...
Det blev liksom aldrig någon sommar i år. Får hoppas på en skön höst istället nu.
Kram från Titti

Solstrimmor sa...

Söt Murgrönsviol, en sån har jag aldrig haft. Lägger den på minnet, minns att du haft en sån förra året också? Och så ser jag din vita ros... underbar! Så härligt att den blommar så villigt. Man kan undra om den kalla våren gjort att allt blommar rikligare nu? Jag tycker jag ser det. Om du tror att vi fått mycket regn så har jag vilselett dig! Det har kommit några skurar, visst har det gjort det. Men vi skulle behöva mycket mer vi också! Jag är ju numer inte så beroende eftersom jag inte längre har någon trädgård och tänker inte så mycket på mängden. Hoppas ni snart får rikligt så du kan känna de härliga dofterna efter regnet.

Så fin rödlök, inte illa! Litet är gott nog sa min mormor:)

Njut av julis slut du också. Ikväll ska jag på bio... Hemma i Hampstead, med Diane Keaton och Brendan Gleeson. Läst att det förmodligen är en film för mig.

Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Inte mycket regn här heller, i dag fick vi två ynka skurar men nu är solen framme igen och det är 22 grader i skuggan, så nu blir det middag ute ;))...
Men jag tycker ändå inte vi haft någon fin sommar (hos oss iaf )...ingen riktig värme...det är den som är viktigast enl. mej, hihi...
Men vi får hoppas att Augusti levererar !
Kram bia

Monica sa...

Och här är vi SÅ trötta på regnet! Den senaste veckan har vi fått nästan 120 mm regn! Vilken fin färg du har hittat på Chryss-blommorna! jag tycker att de mest brukar vara i höstfärger; dina är mera sommarlika.
Är det samma murgrönsviol du hade ifjor? Jag minns hur glad du var för den och den är verkligen jättesöt!
Tråkigt att er skörd av bär och grönsaker blir så dålig i år, men det var ju en kall vår och nu har ni haft torka länge.
Hoppas att ni får regn nu och vi lite sol!
Kram, Monica

Hajan sa...

Nu har Du verkligen fått till fina bilder. Rödlöken är ju nästan lika vacker som Blev sugen i alla fall på att
skaffa mig en blomma till-
Men de står ju rätt länge till på hösten.

Två systrar sa...

härlig blogg! Jag jobbar i min trädgård som vid den här tiden förra året var en stor lerhög med en grop där växthuset nu står :-) Torka här med men jag vattnar och kämpar på..Nu hoppas vi på regn, fast bara nattetid ;-) Kram Charlotte

Erikslundsliv sa...

Oj, så det har regnat här idag! Fullständigt vräkt ner, vattentunnan är överfull äntligen och nu skiner solen igen. Dubbel regnbåge utanför mitt fönster just nu. Hoppas att du också fått lite regn!
Ha det fint!
Kram, Ann