torsdag 15 maj 2014

Torsdagstema: dukning

Utanför är det kyligt, lite regnigt och kallt, men grönskan är frodig och ljusgrön utanför.
Jag har dukat i mitt kök och den lite glesa skogen utanför ackompanjerar måltiden med sitt gröna.
Jag har dukat rustikt, med udda, djupa tallrikar och kökshanddukar som servetter, lite grönt på bordet...
Kristallglasen från en loppis får vara med och vi dricker ett svalt rieslingvin till, och citronvatten.
Jag bjuder på en mustig nässelsoppa. Den innehåller:
grönsaksbuljong
sköljda, späda nässlor
potatis
morot
bacon
salt och peppar efter behag

Jag börjar med att bryna bacon knaprigt låter det sedan koka tillsammans med rotfrukterna och buljongen, tills de är riktigt mjuka.
Sist lägger jag i nässlorna och toppar med ett kokt ägg, samt ett surdegsbröd till.

Vad passar väl bättre en lite kylig försommardag?

Flera inlägg i temat finns hos FABRIKEN.

Idag lyser solen och jag önskar er en härligt solig torsdag!

15 kommentarer:

Mejrams! sa...

Jag kommer Lisa! Det ser verkligen inbjudande och gott ut! Nu får vi hoppas på värme, det såg lovande ut på vädret igår kväll. Kram Merja

Den där Victoria sa...

Vad gott det lät och vilken fin dukning. Nässelsoppa alltså, det måste jag prova.

Lina sa...

Väldigt snygga bilder! Soppan ser fin ut den minsann. Snyggt där!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättevackert, blir så fint med udda gamla tallrikar och kristallglas. Lycklig den som är gäst hos dig.
Kramar/AM

Monica sa...

Vilken underbar dukning och vilken annorlunda nässelsoppa! Det lät jättegott!
Här har vi fått ett strålande försommarväder idag, det är bara att njuta!
Ha det så gott, kram, Monica

Meta sa...

Vackert dukat ser mycket gott ut. Vad kul att se min barndoms tallrikar den med blåklocka är det väl, oturligt nog är det inte mycket kvar av den här hos mig.
Ha en fin dag
kram Meta

Ann Kåge sa...

Vilken härlig vårdukning och soppan ser jättegod ut. Så fint med det röda i handdukarna. Ha det så skönt i solen.
Kram Ann

Solstrimmor sa...

Är säker på att ni fick en härlig sopplunch tillsammans! Det är så vackert med blåvitt porslin!

Hoppas molnen skingras! Här är en strålande dag:)

Sköt om dig och ha en fin helg!
Kramar från Eva-Mari

Hajan sa...

Så vackert och så gott det ser ut.
Visst är det roligt att Duka
vackert för sina gäster.

Det är ju halva måltiden att allt serveras snyggt med.

kram till Dig

Hajan sa...

Så konstigt skickade ju iväg min kommentar till Dig. Nu skulle jag fimpa min data för jag kommer inte hit förrän i kväll.
Då kom din kommentars ruta
fram igen.
Visst är data märklig ibland.
Skriver igen då att Dukningen var vacker, kram från Hajan

Fröken Grön sa...

Men åh vilken somrigt fräsch dukning!
Jag är dålig på sånt, måste jag erkänna.
Kanske får skärpa mig lite framöver.
Ha en fin helg, finaste Lisa!
/Anna-Karin

HWIT BLOGG sa...

Så fin dukning, fräsch och somrig!
Önskar dig en skön och solig helg...
Varm kram,
Titti

john sa...

hi Lisa... what a great idea to use nettles ..they are so good for health , me myself I have never cooked with them but I am tempted now !
Gail x

Rost och rädisor sa...

Härlig sommardukning och fint med gammalt glas och porslin. Känns som om man skulle vilja sitta länge och njuta av att bara vara.

Ha det fint
/Anette

G:a Affären sa...

Så fint du dukat med porslin och kristall och så lite extra fint med det gröna. Nässelsoppa är gott det! Nu ska jag spara ditt recept för det innehåller lite mer än jag brukar ha i. Tack för det!

Kramar
Cia