fredag 10 november 2017

Novemberkänsla


Novemberdagarna flyter på och de blir allt kortare. Ibland är det mörkt hela dagen och ibland glimtar den låga solen fram mellan träden. 
De allra sista rosorna har torkat och får stå kvar i sin vas. En liten sista knopp kommer säkert inte att slå ut. De blir nog sista minnet av denna lite märkliga, kyliga och blåsiga sommar.


Mina rum kräver allt mera ljus och jag tänder både ljusslingor och doftljus. Ja, det blir ju kväll redan på eftermiddagen, så många ljus blir det.


På köksbänken står två vita trästjärnor som är senaste inköpet från Violans Romantiska inredningsbutik här i byn - hon hade glöggmingel i veckan. 
Jag konstaterar att min rumsgran från förra året verkar ha klarat sej och får väl en liten roll även kommande jul.
Tja - en liten tjuvstart kanske på decembertiden som rycker allt närmare. Innan vi vet ordet av är det dags - Mårten imorgon, julmarknad nästa helg, sen är det snart första advent och i kören övar vi julsånger! 

En riktigt skön och vilsam novemberhelg önskar jag er!

7 kommentarer:

Monica sa...

Det ser så mysigt ut hos dig med alla olika ljuspunkter! Ljus är svårt - man behöver ju rejält ljus när man städar, men när man sitter i soffan på kvällen, vill man ha lite mera mysljus. Och ju äldre man blir, desto mer ljus behöver man...
Ja, tiden går fort, men vi har som "regel": Inget julpyssel före tvillingbarnbarnens födelsedag 28 november! Men sen...
Ha en riktigt mysig helg du med, Lisa!
Kram från Monica

HWIT BLOGG sa...

Mysigt! Ja december närmar sig med stormsteg...bara lite ett litet dystert november emellan! Har köpt både hyacinter och saffran idag, bäst att börja i tid :)
Kram från Titti

House and Garden by Bia sa...

Doftljus och ljusslingor här med !!
Man börjar lite lätt...men snart får vi vräka på, hihi...
Hoppas helgen blir bra !!
Kramis bia

Solstrimmor sa...

Jag häpnar över din rumsgran som ser helt nyköpt ut! Naturlig återanvändning på hög nivå! Ja du, tack och lov för alla ljuspunkter vi kan hitta på i höstmörkret. Snart åker mina stjärnor upp, advent är sen i år, då får man tjuvstarta lite. Längtar efter hyacinter, saffransbullar och glögg också... Idag snöade det men snart övergick flingorna till regn som fortfarande håller på. Hoppas det inte blir minusgrader i natt bara.

Hoppas du får en trevlig kväll!
Kramar från Eva-Mari

Loppisälskare sa...

Man kan aldrig ha för mycket ljus och ljusslingor denna årstid. Ser hur mysigt som helst ut hos dig. Rumsgranen ser så fin och lagom stor ut. Nog är det fantastiskt att det redan är dags för glöggmingel.
Ha en fin söndag!
Kram RosMarie

Hanna sa...

Åh så vackert med rosorna.
Hanna

Meta sa...

Det går fort nu känner jag fattar liksom inte att det är mitten av november, har nog inte bott på kolonin så här länge förut men nu är jag hemma igen. Det där med hyacinter och jultänk har liksom inte hittat hem till mig än. Får väl ta igen det efter helgen när vi ska till Huseby på julmarknad då kanske jag fattar jag med vad som är på gång.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta