fredag 13 juli 2018

En varm fredag och skogspromenad


På torpet slår mina Dahlior ut en efter en. De är gängliga i sina krukor, så jag klipper ner dem och tar in. Inte många blommor som finns att plocka i denna torka.


Torpgrannarna är bortresta och jag vattnar lite åt dem. Jag får plocka av deras hallon, som de vattnat. Mina egna hallon är nästan obefintliga, eftersom jag inte kunnat vattna. Så jättegott med hallon - de smakar verkligen sommar. 


Imorse blev det en skogspromenad, innan den värsta värmen! Så svalt och skönt i skogen och lite grönska finns där också.


 Jag passerade det vackra kärret och såg att där växer näckrosor! 


 Rallarrosen blommar för fullt lite här och där! Åh, jag älskar verkligen "min" skog. Jag bor i lägenheten nu, eftersom det är för varmt på torpet där solen gassar hela dagarna. Så skönt med en promenad i skogen.


En del blåbär hittade jag ju, eftersom skogen är full av blåbärsris. I år är de små och lite torra så klart, men en handfull till frukost blev det! Tala om lyx! 

Ja, kära nån vilken sommar vi fick, både på gott och ont. Här på landet vädjar bönderna om mat till sina djur. Butiker skänker utgångna grönsaker och frukt, och många som har ängar erbjuder bete. 
Ännu en jättevarm dag idag, och kanske, kanske får vi åskskurar imorron. Synd om det blir just imorron, för då är det den stora marknaden här i byn. Hoppas ändå på regn hur det än blir.

Sköt om er i värmen!

2 kommentarer:

Monica sa...

Dahliorna är ju jättefina trots torkan! Hallon är ju SÅ gott, vilka bra grannar, som åker bort när det är dags att skörda...
Det ser verkligen härligt ut på din skogspromenad, gräset lyser så grönt; här finns inte ett grönt strå kvar. Man börjar undra hur länge växter och gräs kan klara sig utan vatten! Nu har vi vattningsförbud i kommunen, men krukorna vattnar vi ju med kanna.
Näckrosorna har det bra, som växer i vatten...
Ha det gott, trots värmen!
Monica

Solstrimmor sa...

Vackra vita dahlior! Tänk, jag har aldrig haft egna dahlior, har alltid tyckt att det verkar så krångligt med uppgrävning och förvaring på rätt ställe under vintern. Men förmodligen har jag missat nåt!
Ja, vädret kan vi prata om hur mycket som helst utan att det blir sådär "sommarlagom" vi önskar! Men när det blir så varmt att nattsömnen påverkas trots öppna fönster så morrar tom jag! Kan man få längta efter lite höst? Nej, fy, det är som att svära i kyrkan...

Jag sörjer kantarellerna som nog inte orkar alls i år. Tur man har torkade i skåpet. Men samma sak blir det aldrig.

Önskar dig en fin marknadsdag!

Kramar från Eva-Mari