onsdag 18 juli 2018

Värmen och en överraskning x 2


Som min lite rufsiga Dahlia känner jag mej just nu, efter ett litet besök i Söderköping, där det var +31 grader! 

Men vem är väl jag att klaga när jag hör rapporter från drabbade stora områden i norra delen av landet där eldarna rasar! Usch, stackars människor! 
Vilken oerhörd katastrof det har blivit och vilken tröstlös torka det är! 



Jag är hemma i lägenheten och stänger alla dörrar och fönster, utom på natten, då låter jag balkongdörren stå på vid gavel! Vilken skön svalka det blir då. Ja, man längtar efter kvällarna och morgnarna när det är svalt. Jag åker till torpet på kvällen för att vattna. 
Hur gör ni för att klara hettan? 

Marknaden i lördags blev som vanligt välbesökt, men i år fick vi en störtskur med en åskknall mitt i alltihop! Så överraskande och så skönt! Man såg att folk riktigt njöt av svalkan av regnet och plaskade njutningsfullt omkring i det blöta. Det bästa av allt - jag fick 10 mm regn på torpet och tunnorna fyllda! Det var mycket lokalt, för bara en bit bort hade inte kommit en droppe. 

Nu till överraskningen som utlovades på min födelsedag: Jag blev hämtad efter marknaden och blev förd till...



 ..en väninna som bor en bit bort. De har en pizzaugn ...



 ...det blev en hejdundrande pizzafest, med kära vänner där inget fattades och kvällen var ljum och helt underbar! 
När jag såg deras fina träbord, erbjöd sej mannen i huset, som ju snickrat dem, att även tillverka ett planteringsbord i samma stil, till min balkong. Innan vi åkte hem på kvällen hade han börjat, och...



 ...morgonen därpå stod bordet på min balkong! Ett bord som jag hade fnulat och ritat på, men som förmodligen aldrig skulle bli av, att JAG gjorde alltså! Så otroligt glad och överraskad jag blev! Här har jag min fixarhörna på ena balkongsidan...



...och på motsatta sidan kan jag bara sitta och njuta! 
Nu vistas jag ju inte på balkongen annat än på sena kvällar. På dagarna råder det ca +36 grader där, med sol och allt. 

Vi kan bara be vädergudarna om regn, regn, regn! Ja, det är nästan så att jag längtar lite till höstens klara och svala dagar! 

Sköt om er i värmen!

3 kommentarer:

Monica sa...

Ja denna torka, som ger både skogsbränder och brist på djurfoder, börjar bli skrämmande! Man kan inte ens föreställa sig skräcken, om en brand härjade i ens närhet, och man blev beordrad att utrymma. Vad skulle man ta med sig? Usch!
Precis som du, så gillar jag ju inte när det är så här varmt. Vi har ju havet nära och utan mina dagliga bad, vet jag inte vad jag skulle gjort. Då blir man avsvalkad för en stund, åtminstone...
Det är lite lustigt, att folk blir glatt överraskade av ett åskregn! Inte vad man varit van vid! Men jag förstår det så väl - jag var ju ute och gick i det lilla duggregn vi fick igår.
VILKEN fin överraskningspresent dina vänner hittat på till dig! Hemgjord pizza ur en riktig pizzaugn, åh så gott! Och sen ditt fina planteringsbord! Perfekt för dig där på balkongen!
Var rädd om dig, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Tänk att dahliorna finns i så många skepnader, den var ju rolig! Och vilken fest du blev hämtad till, vedeldad ugn för pizzabaket, så gott det ser ut! Bra att ha överraskningspresenter att vänta på! Och ett planteringsbord fick du på köpet! Så praktiskt och snyggt.

Lyckliga er som fått åtminstone en rejäl regnskur, här luktade brandrök i morse när jag öppnade balkongdörren. Blev stel av skräck... men hörde på lokalradion att det dragit in från Älvdalen och blev lugnad. Men det är så otäckt och tänk så lite i denna torka som behövs för att starta en brand...

Måtte regnet komma snart och riktigt dränka in hela Sverige! Och värmen, den kan flyga och fara!

Må så gott du kan!
Kramar från Eva-Mari

pelargon sa...

Hej Lisa!
Denna värme och torka är knäckande.Det känns som all energi smälter bort el. Kanske den går upp i rök...Den egna lilla odlingen blir ju inte som man önskat,men det är ju inget i det stora sammanhanget.Här går ut nödrop från bönderna ang.foderbristOch sen dessa bränder.Tänk att få lämna sitt hem....Det är många tankar som dyker upp.Och alla dessa som jobbar med släckningsarbetet..

Vilket fint bord som nästan bara poppade upp hos dig.Det är bra med kontakter.Det gör livet lättare att leva.Och de där pizzorna måste ju vara fantastiskt goda.

Vi fick lite regn tisd och onsd.Kanske 5 mm totalt. Ändå något,men det är ju som en droppe i havet.Jag har varit ute med gräsklipparen idag.Gräset är ju nervissnat men en del annat tittar upp. Tänk vad fint det är,när marken är grön.

Vi fortsätter hoppas på svalare väder och regn!!!!
Ha det så bra det går!
Kram Margareta