måndag 13 september 2021

Vacker september och dramatik i veckan


Höstanemonen är väl den enda blomma som inte ger upp. Den blommar på flera ställen på torpet.



Alldeles nyss tittade eftermiddagssolen in i köket...



 Just hemkommen från lilla Söderköping och ett besök i Örtagården. Här såg jag Blodtoppen första gången. Den ser likadan ut i år - jättestor och maffig. Varför blir inte min lika prunkande?! Min är jätteynklig, precis som mycket annat i min trädgård numera. 

Ja, mycket känns lite ynkligt just nu - inte minst jag själv. 

Jodå, jag ringde Vårdcentralen och fick äntligen en läkartid. En ung ambitiös läkare som ville gå till botten med min sjuka och skickade in mej i ambulans till akuten. Inget snack om något annat! Ingen telefon hade jag med mej (jag skulle ju handla på ica efter besöket). På akuten togs mängder av prover och bl.a. röntgen av mina lungor, där det onda ju sitter. Det konstaterades att jag hade en propp i lungan och fick stanna över natten för övervakning av bl.a. hjärtat. Jisses, vilken sjukvård vi har! Fick ligga på eget rum med TV och man passade upp som bästa hotellet! Knepigt när jag inte hade någon telefon med mej bara. 

Fick åka hem dagen därpå och har fått blodförtunnande medicin och mår betydligt bättre nu och kan andas normalt igen, även om jag är jättetrött och lite darrig.

Framför allt slipper jag sitta och sova nu. Det gjorde så ont att ligga ner tidigare. 

Allt detta  började med svullen och öm vad, bara en knapp månad efter andra vaccinsprutan. Man undrar ju vad som orsakade denna propp! Håll koll på era ben, säjer jag bara! Jag borde ha slagit larm direkt när vaden svullnade, förstår jag nu.


5 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Men käre vän! Vilken tur att du en läkare som tog tag i saken och anade allvaret och såg till att du fick vård i tid! Du har gått länge med den där proppen!! Skönt att du nu kan känna dig bättre även om jag tror att det kan ta sin tid att bli pigg igen. Jag har ju förmånen att ha en dotter som är distriktssköterska och hon håller minsann koll på mig. Nu önskar jag dig sköna dagar framöver och vila framför allt. Lukta på blommorna får du göra men annars är det under korkeken som gäller!

Stor kram från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Men oj kära du!!! Vilken tur att du kontaktade en läkare och att läkaren tog detta på alvar! Ja just det där med vaccinet också...usch. Ja jag ska hålla koll på mina vader nu! Och jag fick nog sömnmedel i min spruta, sover både ståendes och sittandes, inte bra.

KRAM och KRYA PÅ DIG nu!
Titti

Monica sa...

OJ, OJ, OJ, vilken dramatik! SÅ skönt att det äntligen (!!!) blev uppklarat vad du led av! Det har varit drygt och säkert jätteoroligt för dig, det förstår jag! Vilken tur att du träffade på en läkare, som insåg att du måste få hjälp och vilken underbar sjukvård vi har när det gäller! Jag minns ju hur fantastiska dom var när jag åkte in akut med ambulans för snart 2 år sedan! Fast jag fick inget eget rum...😃, delade rum med en riktig surgubbe...
Jag är så glad för din skull, att du nu vet vad det var och kan börja andas ordentligt igen. Propp i lungan är ju inte att leka med!
Fortsätt krya på dig!
En riktigt stor kram från din gamla bloggkompis Monica!

Bettys beundran sa...

Men oj, oj så bra att du gick till läkare och att han skickade dig vidare. Jag har också bara gott att säga om sjukvården. Nu har jag inte själv besökt den ofta men man hör ofta klagomål och det är inte min erfarenhet. Hoppas du nu blir helt frisk. Håller med om det du skriver om vaccinationen - vad är vad. men tycker att man ska vaccinera sig.

Margareta sa...

Så mycke du varit med om.Har förstått att du besvärats av hosta en längre tid.Men man tror ju att det ska bli bättre.Vilken tur att du sökte vård och att dom kom på vad som var felet.Nu får du försöka återhämta dig.Bara det att kunna ligga ner är ju en seger.Varm kryapådig KRAM!
Så fina höstanemoner du har på torpet.Det är en blomma som jag gillar mycket.
Ang blodtoppen,så tror jag det finns olika sorter.Jag har ett par plantor och dom blir bara ca 20 cm och är allmänt ynkliga..Dom här ser ju meterhöga ut.
Här har det regnat hela natten och idag.Det är nog 25 mm.Blommorna ser ganska sjaskiga ut.Men samtidigt behövs regn.
Igår satte jag ner lite tulpanlökar.F.ö är det mycke höstarbete som väntar.

Ha det nu så bra det bara går!Och så hoppas vi på fina höstdagar.
Kram Margareta