tisdag 28 februari 2012

Vitt linne...

...och så kronan på verket och kontrasten mot det vita...


Vitt linne - farmors gamla handdukar....

...omsorgsfullt märkta i rött.
Jag använder dem fortfarande och de måste ju vara från 1920-talet! Tala om slitstarkt!
Vitt ska ju vara vitt! Hur gör ni för att få tvätten vit, utan klorin alltså...?

Påskägget får också vara med bland det vita idag!
Igår var jag en sväng på torpet och tog hem en hel kasse med egengjorda påskägg! Oj, så många jag hade! Jag behöver inte göra några i år heller!
Snart är vi ju inne i den första vårmånaden MARS och då närmar sej påsken! Säkert kommer ni att få se flera av mina påskägg framöver.

En ganska trist grådager och det har kommit ett nästan omärkligt lager av snö över natten!
Förkylningen är inte riktigt över - hostan vill inte ge sej.

Idag blir det lite tvätt och en del förberedelse inför kvällens arbete.
Ha en fin tisdag!

26 kommentarer:

Mejrams! sa...

Här är också en gråmulen dag, en riktig innersittardag. Jag tog dock en promenad i trädgården nu i morse och blev välkomnad av snödroppar och vintergäck. Alltid trevligt att hitta litet överraskningar i en ny trädgård./Kram Merja

M/S Design sa...

Den där kronan var fin!
Vilken kvallite det är på gammla lakarn.
Mariana

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Känslan när man tar i gammalt fint linne är något extra, så fina handdukar du har. Ska bli kul och sr om du får något bra tips om vittvätt, det har helt klart blivit svårare när allt är miljöklassat.
Kramar
AnnaMaria

Vintage House sa...

Hej
Läste någonstans att man kan lägga gammalt linne i salt över natten...
Har dock aldrig testat det...
härliga bilder och här hemma finns inte ett enda påskägg och får nog vara utan i år med....
kram
sandra

Unknown sa...

Vilket härligt gammalt linne! På den tiden var det kvalitet minsann! Har inga tvättknep dessvärre...
Kram!

Eva sa...

Skönt att Du känner Dig bättre,men hostan brukar hänga kvar, tyvärr. En så vacker krona Du har! Har jag inte sett tidigare hos Dig. Det där med att hålla de gamla lakanen och handdukarna vita är svårt om man ska vara miljövänlig. Har samma problem - ska goggla och se om det finns några tips.
Här skiner solen efter en gråmulen morgon. Härligt!

Lycka till med kör-jobbet ikväll, för det är väl det som står på agendan?

Kram
Eva

cat sa...

Vilken underbar krona.
Tyvärr har jag inget miljövänligt tips, men jag använder Vanish blekpulver.
Ha de gott. Catarina

Monica sa...

Litet gråmulet här också men ganska varmt, just nu 9 grader!
Så fint att de gamla linnehanddukarna fortfarande används!
Men något knep att behålla dom vita har jag tyvärr inte...
Ha en skön dag, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Vackert med linnet och kronan! Hur man får gulnat linne vitt igen, nej, det har jag inget tips på mer än tvätta och tvätta och tvätta... Jo, men vänta, nu kommer jag ihåg att mormor bredde ut oblekta linnelakan i snön när det var fullmåne för att de skulle blekas! Om det lyckades har jag ingen aning om. Men mormor var en klok kvinna med fötterna på jorden som visste vad hon gjorde!!

Skönt att du är bättre, hostan få du nog dras med ett tag!

Har ju beundrat dina ägg förut och tycker dom är helt bedårande!

Kram Eva-Mari

Norr om Köpenhamn sa...

Vilken fantastisk krona, helt underbar!!
Hoppas att snön hos dig försvinner lika snabbt som den kom, för nu vill vi bara ha VÅR!! :o) Jag längtar fasligt mycket efter att få göra fint vid trappen och ta årets första kopp i solen.

Ha en mysig dag och tänd en brasa om det känns vintrigt ;o)
Kram
Ulrika

Tre Tanter sa...

Så hemtrevlig och vackert med dom fina gamla handdukarna.
Och en krona...det passar ju bra nu i Prinsesstiden.
Kram från 3 tanter.

STENLYCKA sa...

Hej Lisa!
Tråkigt att inte förkylningen vill ge med sig. Jag går omkring och nyser och känner mig allmänt olustig, kanske är det en förkylning på gång.Har hört att flera grannar ligger i influensa.
Vad härligt det är med gamla textilier, vi får vara rädda om dem.
Kronan är så fin, jag har en sådan också tycker så mycket om den.
Tänk i morgon är det redan sista februari tycker inte det var länge sedan man pyssla för julen.
Vilket vackert ägg du visar, får nog kolla mina ägg tror inte jag gör några nya i år, har väldigt många sedan tidigare.
Ha det nu så gott och krya på dig!
Varma kramar till dig goa Lisa!
Raina

G:a Affären sa...

Hej söta Lisa, jag ser en ny bild på dig!
Jasså du har gjort det fina påskägget!? Jag håller på att klä några kartonger med tyg så nu blev jag inspirerad att ta fram något ägg och göra som du.
Härligt med linnelakan, du kan använda solen för att bleka dem, så gjorde min farmor och så gör jag. Sådana här dagar med snö och sol gör faktiskt underverk. Det är ett gammalt beprövat sätt och dessutom trevligt! Så klart du kan använda tvättmedel för vittvätt, det innehåller blekmedel.
Kramar från mig,
/Cia

Chokladvillan 1910 sa...

Uscha ja vilket bakslag, vakna till snö ! :(( Jag vet att min bror med fru brukar koka lakan i mjölk för att få de vita. Har inte provat själv men han säger att det är kanon ! Värt ett försök !?
Kronan var underbar, jag vill också ha en krona !!!
Kram Anki

Monica sa...

Visst är det både vackert och trevligt att använda linnehanddukar?
Jag gör det också, har en hel packe som aldrig varit använda och andra som blivit mjuka av alla tvättar från förr. Och det konstiga, jag lärde mig eller hörde som barn, att linne skulle vara så svårskött så det blev alldeles omodernt. Jag förstår inte det alls, vi tvättar i 60 grader om det behövs, sträcker ut dem, viker och så är de klara. Är så dekorativa med sína mönsterbårder. Dukar är lite mer pyssel med men inte så mycket heller, även bomull måste ju strykas. Tittar på linnehanddukarna nu i köket, så trevligt med alla handsydda, från farmor och mormor alla. Farfar sådde och skördade linet till deras som farmor vävde, vilken historia att glädjas åt!

john sa...

I love the crown....not sure what to clean precious linens with ....I heard use natural soap flakes and then dry in the sun ?? wonderful that they last from 1920's !! Gail x

Betongglädje sa...

Kronan är helt underbar!
Har börjat knåpa på några påskägg hemmavid... har 1 kvar från förra året, övriga såldes och det är ju ett bra betyg =)
Ha en fin tisdagskväll!
Själv skall jag sticka på spinning ;)
Ha det gott!
KRAM

Eva sa...

Hej igen Lisa!
Goglade på gulnade lakan och fick ett par tips.
Lägg i blöt i ett dygn, tvätta på 90 grader med vittvättmedel
eller
tvätta på 90 grader med bleksalt. Finns bl a på Coop.
Ingen aning om något av tipsen fungerar, men kanske värt ett försök. Jag ska testa blötläggningen.
Önskar Dig en bra kväll på jobbet!
Kram
Eva

annika sa...

Linne är underbart. Har en hel del handdukar som jag ärvt. Såg att ett tips var det med salt...kanske värt att pröva.

Fina påskägg! Man får lite vårkänslor då solen värmer som här i dag. Vi hade +13 och vinterkläderna kändes väldigt tjocka.

annika

Kamomilla sa...

Vilken krona!!! Oh...to die for alltså! Såå vacker!!

Fröken Grön sa...

Underbara handdukar, - ännu mer underbart att de tillhört en kär släkting.

På frågan om hur jag håller tvätten vit får jag skämmas över mitt svar: "Vanish". Säkerligen inte det minsta miljövänligt, usch och fy...

Ha det fint!
/Anna-Karin

Marie sa...

Underbart fina bilder, så vackert!

Här har vi haft strålande sol och 11 plusgrader idag, härligt!

Trevlig kväll!
Kram Marie

Chokladvillan 1910 sa...

Såg ett tips i Allt i hemmet special."Blanda tvättmedlet med 1,5 dl ättika & tvätta i 60 grader "
När linnet gulnat.
Lycka till ! ;)
Kram Anki

Nellie sa...

Härliga bilder! Älskar också fina gamla textilier. Använder oftast bara bleksalt i min vittvätt och brukar bli nöjd.

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

Va fin bild du har på dig själv, ser att den är ny.
man kan ha lite bikarbonat i då man tvättar vita kläder..ekologiskt och bra♥
Det är ju också perfekt till små blåbärs händer=)
ha nu en riktigt härlig onsdag.
KRAM GABRIELLA

Anonym sa...

Läser din blogg då och då. Underbar
enkelhet med så mycket värme och många fina ideer.
Har inte någon blogg men blir sugen på att starta upp en. Du har så fina bilder. Vårhälsning fr Inger