fredag 6 september 2024

Septemberhetta och mera äpplen


Septemberhettan dallrar utanför fönstret, och min Summersnow verkar ändå trivas...


Den har aldrig varit så ymnigt blommande som i år.


På torpet går nästan inte att vara utomhus, eftersom solen och den nästan 30-tradiga värmen är outhärdlig, i alla fall för mej som inte tål värme av detta slag. Jag hade hoppats på sköna svala septemberdagar, men de kanske kommer.


Energin går åt till äpplena, som aldrig verkar ta slut. Här är jag just hemkommen från en rejäl tömning och nya äpplen har redan dråsat ner.
 

Kvällar och morgnar, som här i morse, är otroligt vackra och helt ljuvliga när dimman lättat.
Veckan blev ganska intensiv med både äppelfix och ett vikariat som körledare igen, då min efterträdare blivit sjuk. Roligt och intensivt blev det. I helgen väntas värmen fortsätta och jag kommer att kratta äpplen och försöka fixa lite på torpet.
Ha en njutningsfull helg och kanske är det de sista sommardagarna nu för denna säsong.



 

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja värmen ja...dag efter dag. Min trädgård är helt uttorkad!! Vi får hoppas på lite regn nu :)
Kram från ett soligt Öland & Titti

Solstrimmor sa...

Summer Snow är verkligen en fantastisk klättrare. Så skir och elegant... också i vas. Så fint!
Jag längtar tillbaka till september, även om de mjuka ljumma sommarkvällarna är magiska. Men dagarna är för varma för mig. Nu är det ju övergående som tur är och det går att andas igen.
Och ditt äppelträd måst väl ha slut på frukt nu?
Glad söndag!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Apparemment, vous n'avez pas eu le temps de vous ennuyer cette semaine ! cela change de la routine n'est-ce-pas de renouer temporairement avec votre ancien métier, c'est la preuve que vous étiez très appréciée puisque l'on a fait appel à vous.

Vous avez encore de la chaleur et ici nous avons de la fraîcheur. Ce monde est fou !
La semaine prochaine s'annonce très pluvieuse avec 15°C et il y a eu de très violents orages dans le sud de la France avec beaucoup de dégâts.

Je ne connais pas ces ravissantes fleurs blanches qui poussent si bien chez vous.
Je vous souhaite une bonne semaine.

Evas Pyssel sa...

Äpplen äpplen . . .ja här fyller vi backar och kassar och kör till skogen med. Älgarna och rådjuren får mumsa i sig. Ibland kan något oväntat bli riktigt bra.