fredag 13 september 2024

Septemberbilder


Äntligen är September sej lik. Svalare, regn och lite sol har vi haft. Riktigt kallt för i morse var det bara 5 grader. Så skönt ändå och jag andas ut lite. Höstastrarna har börjat slå ut, först de vita, sedan kommer de lila. 


Ett par septemberbilder från huset jag hyrde 2011-2013. Den jättefina verandan, där man kunde fixa till det så fint...



På torpet blommar nu Tidlösan. Den är alltid så punktlig. Den står under plommonträdet och när plommonen nästan är slut, då slår Tidlösan ut.


Avslutar med en riktig höstkrans av ljung.

Väldigt skönt väder är det, som sagt. Nu känner jag igen September. Idag har jag börjat klippa gräset och orkade två tredjedelar och sparar resten tills i morgon. Jag njuter i fulla drag av min favoritmånad, önskar er samma njutning.



 

5 kommentarer:

Rämmengården sa...

Så fina bilder. Ha en fortsatt trevlig helg.

Monica sa...

Underbara bilder från vår favoritmånad September! Här har vädret verkligen slagit om, från nästan tropisk hetta för en knapp vecka sedan till 15-20 grader på dagen och inatt ner till + 10 grader!
Men här är det fullt upp med makens upprepade fall, så jag har liksom inte haft tid att njuta av vädret, tyvärr. Men det blir väl bättre, hoppas jag!
Ha en trevlig helg, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Tack för njutningen av dina vackra bilder från ditt tidigare boende. Som jag minns mycket väl. Glömmer aldrig att du vände baksidan ut när du monterade dina nymålade köksluckor och fick en ny look!
Njut vidare av tidlösan och september!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Vous avez de superbes asters blancs et quelle chance de voir ces colchiques qui fleurissent fidèlement chaque année au même endroit ! Les colchiques me rappellent toujours une chanson populaire de mon enfance.
"Colchiques dans les prés,
Fleurissent, fleurissent,
Colchiques dans les prés,
C'est la fin de la l'été.

La feuille d'automne
Emportée par le vent,
En rondes monotones,
Tombent en tourbillonnant."

Il y a plusieurs couplets à cette chanson (que vous connaissez peut-être ?)

Je vous souhaite un beau weekend de fin d'été. Ici, il fait froid pour la saison mais il y a du soleil aujourd'hui.

Kram
Hélène

Evas Pyssel sa...

Så vackra bilder. Hösten bjuder verkligen på färger. Och nu tar man sig tid att se prakten också. Kram Eva