onsdag 7 mars 2012

Omgivningar

För en stund sedan tog jag en promenad i omgivningarna, därav det sena inlägget.
Vacker sol, men ack, så bitande kall blåsten är....!


Här på gården finns flera hus och detta är ett av de äldsta husen här i trakten - ett riktigt gammalt torp som just nu är under renovering.

 Här finns flera torpattribut - spetsgardinerna och fotogenlampan som skymtar därinne...! Ja, visst påminner det liiiite om mitt eget lilla torp, men jag tror att detta är ännu äldre.
En snabb titt in till grannen för att beundra hennes nyutslagna "Kristikorsblomma"/"Passionsblomma"! Vilket fantastiskt under denna blomma är!!!

Nu är jag helt genomblåst efter promenaden och samlar mej inför kvällens arbete med Damkören!

Ha en fortsatt skön onsdag!

24 kommentarer:

Mejrams! sa...

Ja, riktigt bitande kallt idag här också. Solen lurade ut mig men det var inget skönt alls.
Så fin bild du har tagit av passionsblomman, helt ljuvlig./Kram Merja

Vida sa...

underbar fin omgivning..det lilla torpet är ju så himla fint;))

här har vi oxå bitande kalla vindar men det doftar vår så allt är ändå ok;))

Vidakram

Vintage House sa...

Ja varmt var det inte idag....
så vacker blomma....
Vilket mysig torp.
kram
sandra

Ewa`s Galleri sa...

Härliga bilder
Skönare att njuta av solen inomhus idag ,blåsten är inget skön
Ha en skön kväll

M/S Design sa...

Vilket fint foto du tog på den!
Man vill inte vara ute i kylan...
Mariana

G:a Affären sa...

Gamla torp är något alldeles speciellt, har de sedan spetsgardiner vill jag gärna trycka näsan mot fönsterrutan och kika in.
Din sommarmurgröna är helt makalös, den verkar trivas bra den också!
He det gott!
/Cia

Monica sa...

Vilket fint litet torp och vad fint det kommer att bli. Och blomman, så underbart vacker, färgen och utseendet. Kallt var det här också, förfärlig blåst så det gjorde ont i ansiktet, det känns konstigt denna tid. Önskar lycka till med kören!

STENLYCKA sa...

Åhh.. vilket gulligt hus.
Ja, idag har det varit riktig blåsigt och kallt. Kände av det i eftermiddags, för jag hade besök av min bror som hjälpte mig att klippa mina äppelträd. Så vi frös men träden blev fina. Jag tror vi kommer att få snö, det känns så i luften.
Ha en fin kväll med kören!
kram Raina

Kamomilla sa...

Vilket charmigt torp! Nästan så man väntar sig att se Hans och Greta knapra lite på takkanten ;)

Margareta sa...

Hej Lisa!
Vilket vackert hus.Det var inga smala ribb där inte.
Passionsblomman är ju ett stort underverk.Man får väl vara snabb att njuta av den,för jag har för mig att blomman sluter sig ganska snabbt.
Jag kommer ihåg att mormor hade den.

Här blåser det också kallt...kanske snö på gång...

Ha det så bra!
Kram Margareta

Härliga Livet sa...

Vilka härliga bilder på dom gamla husen. Ja du, idag är det attans så kallt igen.
Ha en fortsatt skön onsdag.
Kram Pernilla♥

Rosa i huset i vitt sa...

Så härligt det ser ut.

ha en bra kväll
Kram Rosa

Vardag och flärd sa...

Det är så vackert med gamla torp och jag blir lycklig när jag får komma in i ett sånt!
Här är det svinkallt och snöar!
Kram Eva

Betongglädje sa...

Härligt med sol trots bitande blåst!
Otroligt vacker blomma, har aldrig sett något liknande!
Hoppas kvällen varit bra!
KRAMIS

Monica sa...

Här har det varit en ganska skön dag, men det kändes kallare när man kom ut på öppna fält där det blåste ordentligt!
Vilket gulligt torp!
Och åh, så vacker den där passionsblomman är!
Kram, Monica

Tinas bo sa...

Verkar vara en härlig omgivning hos dig! :)
ja här är blåsten oxå kall, fast vi har plusgrader... brrrr
och nu har det börjat regna oxå...suck..

Kram Tina

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Lisa,

Det ser ut som om en härlig promenad i solen, men precis som ni så har vi haft isvindar på tvären de senaste dagarna, så promenaderna har blivit lite kortade än planerat...

Och vilket vackert gammalt hus se'n... det verkar verkligen som om din närmiljö bjuder på historik så det står härliga till! :-)

När jag ser passionsblomman (åh så vacker), så sänder jag en saknadens tanke till den stora passionsplantan som växte så frodigt på baksidan av vårt hus (den trivdes strålande runt varmluftsutsläppet på väggen), men som strök med när vi byggde ut huset för ett par år sedan. Varje år dignade den av dessa sagolika blomsterkonstverk, och jag njöt så av dem.

Sänder dig de varmaste kramar i isvindarna, och hoppas att du får en fortsatt fin vecka,
Helena

Teres sa...

Påminns om vilket avlångt land vi bor i. Lever i min egen lilla bubbla och tror att hela sverige har minst en meter snö, bara för att vi har det;)

Härliga bilder som får mej att längta till våren. Även om vi har sportlov nu och njuter av alla vinter aktiviteter ett tag till.
/ Teres

Solstrimmor sa...

Vilken vacker omgivning du bor i! Känner värmen från dom gamla väggarna! Och blomman, nästan overkligt konstfull!

Hoppas du hade en givande körkväll!
Kramar Eva-Mari

Tre Tanter sa...

Vilket charmigt gammalt torp :) och visst är den blomman underbar, nu hoppas vi att vi slipper snön, syrran skrev just från Österlen,,,massor utav snö, hon skulle stanna i sängen idag, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Var glad att det inte snöar, här kom vinterns största snömängd inatt. Och så fint det är runt där du bor, du vet väl att du bor i paradiset Lisa.
Vårkram från snökaoset.
AnnaMaria

john sa...

Lovely photos thanks for sharing...I went for a walk with my sister and brother and came back as you said "purged"...so cold out there but oh so nice ! Gail x

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, där, i det lilla huset vill jag bo! Precis så som jag drömmer om. Vilket ställe du har hamnat på, finns det ingenting fult alls.....

Det var roligt det du skrev hos mig om att vara panschiss och inte hinna med allt, precis så upplever jag det också. Jag hinner bara en bråkdel. Har man kanske sänkt tempot? Är det kanske så att man tar sig tid att göra sånt som att sitta ner i lugn och ro och dricka en kopp te med någon som kommer förbi eller hos någon man går förbi....jag förstår det inte riktigt, men härligt är det att råda över sin tid!
Agneta kramar

Norr om Köpenhamn sa...

Vaknade till en vintervit värld imorse. Hmmmm...inte riktigt det jag hade i tankarna. Jag som skulle vårpyssla i trädgården till helgen.
Full storm har vi också haft....där är liksom ingen ände på den här vintern känns det som ;o)
Tur att man kan njuta innanför av ljus o värme och du av din goa' kakelugn :o)

Ha en härlig helg!
Kram
Ulrika