lördag 31 mars 2012

Vintrig vårmarknad

Det är vårmarknadsdag och ute yr snön horisontellt och åkrar och ängar är vita av snö på morgonen och det är minusgrader!
Min nya mårbacka passar inte riktigt in i bilden här....!:)
Det blåser isande nordvindar och så långt ifrån vår man kan komma!


Ändå trotsar vi vintern och låtsas att det ändå är vår - precis som de senaste dagarnas vårkänningar...
Det är vårmarknad hos Violan som har sin gårdsbutik alldeles i närheten. 
Väninnan och jag hade bullat upp med åtskilliga björkriskransar och -hjärtan! 
Vi stod alldeles i dörrhålet i bottenvåningen i en loge, en mycket bra plats om det inte var för just den ettrigt iskalla nordanvinden som svepte in rakt emot oss hela dagen. På förmiddagen hade vi dessutom snödrivor innanför dörren......!


Mitt emot brörkrisväggen hade jag mitt lilla bord där jag sålde mina nya kort och skalbaggekortet. Ett par traskronor hade jag också lyckats knåpa ihop och den som syns i bild knep en av mina flitiga bloggläsare! 

På övervåningen fanns flera utställare och påskpyntet dominerade förstås. Så många vackra påskägg där fanns!
Ovan, den duktiga bloggerskan "Nostalgi & Romantik"!


 Ovan - en väninna från bygden med otroligt vackra saker - både påskägg och stickade pulsvärmare, som kändes extra angeläget denna bitande, kalla dag!

Antika saker fanns också här och många gjorde verkliga fynd! 


Hemma i huset och jag börjar långsamt tina upp med en skål varm jordärtskocksoppa. Jag köpte ett halvt kilo nyskördade jordärtskockor av några tappra kvinnor som stod ute, mitt i nordvinden på gården!
Jag har nog aldrig frusit så som idag, trots varma kläder och skor!


Imorron är det ännu en marknadsdag och jag hoppas innerligt att den envisa blåsten har lugnat sej då! Kl. 10 - 16 är tiden som gäller! Välkomna!


Ha en fortsatt fin helg!

21 kommentarer:

Chokladvillan 1910 sa...

Ja, jisses vilket bakslag ! :((
Hoppas att folk hittar till er ändå !Det har varit inne som gäller i dag, vi har ju att göra med köksrenovering...
Ha en härlig & inte för kall & blåsig söndag !
Kram Anki

Solstrimmor sa...

Så tråkigt väder... hur kunde det bli så olyckligt? Hoppas, hoppas dagen i morgon blir bättre! Så fina saker jag ser. Och dina kort, jag tjatar på... dom är sååå vackra!

Kram och lycka till imorgon!
Eva-Mari

Rosa i huset i vitt sa...

Ja kallt var det ,men det fanns mycket fint..
Kram Rosa

Unknown sa...

Hejsan!
Så roligt att få se lite bilder från Violas vårmarknad och vilka fina björkkransar. Ja mycke fint visar du :).
Här har grannen haft gårdsauktion idag och jag blev också väldigt frusen så nu brinner det i kamin.
Ha de bra så håller jag tummarna för en varmare dag imorgon.
Kram Ing-Britt

bakom berget sa...

Åhh vad jag har tänkt på er många gånger idag. På hur ni har klarat av blåsten och kylan. Ni är verkligen tuffa som stod där i isvindarna. Ha en skön kväll nu i brasvärmen och lycka till i morgon!
En värmande kram får Du av mig.
Åsa.

M/S Design sa...

Det ser trevligt ut men ni kunde fått ett bättre väder...
Mariana

Anonym sa...

SÅÅÅÅ fina bilder:) Jag gillar din blogg, så mysig. Om du vill ha lite vårkänslor ala Paris:)kan du kolla in min blogg. Jag önskar dig en underbar helg.

LOVE Maria på inredningsvis

Helena, The Swenglish Home sa...

Ojojoj, jag blir frusen bara av att läsa om isvindarna och hur kalla ni måste ha varit! Hoppas verkligen att det inte blir lika kallt för er i morgon!

Jag önskar så att jag kunde ta mig en liten tur till Violas vårmarknad och kika på alla fina alster - det ser ut som om det finns en hel del gottigheter! Och så vore det ju så roligt att säga hej till dig och kanske ytterligare en eller annan "bloggkändis".

Jag önskar dig VARMT lycka till, i alla bemärkelser, inför morgondagen och hoppas att du har lite soppa kvar tills du kommer hem...

Kramar,
Helena

Monica sa...

Åh, vilken otur ni hade med vädret!
Vilken skillnad det måtte göra på folks köplust! Så mycket fina saker det fanns där!
Här har det också blivit kallare idag och blåst jättemycket, men ingen nederbörd och inga minusgrader i alla fall!
Håller tummarna för att det blir bättre i morgon!
Kram, Monica

Vardag och flärd sa...

Lisa, precis så hade vi det på vår "skogsdag" på jobbet idag! Långkalsong, mössa, halsduk och ändå genomkyld! Men bara kunderna kommer är det bra!
Hoppas du slipper frysa så mycket imorgon!
Kram Eva

Monica sa...

Så mycket fint! Snön går väl an men nordanvinden, den är knäckande, att stå mycket still är väldigt kallt i den, hoppas du har riktigt varma kläder från topp till tå:-). Dricka något varmt lite då och då kan vara bra.

Margareta sa...

Jag riktigt känner hur kallt det varit.....men så mycke fina saker.
Där skulle jag gärna varit med.
Här i sena lördagskvällen är det -5,6 nu. Inte bra för växtligheten....men inget att göra åt.

Ha det bra och lycka till imorgon!
Kram Margareta

Lo sa...

Ser mysigt ut trots kylan! Jag har funderat ett tag på att göra något liknande en traskrona till vår trädgård. Kul att se din, det sätter fart på skaprlusten =)
Lo

Härliga Livet sa...

Godmorgon!
Hoppas du har tinat upp efter gårdagens kyla och snö. Idag är det sol och ingen blåst men enu kallt som tusan. Nu ska jag äta lite frulle sen blir det en tur till Vårmarknaden. Vi ses.
Kram Pernilla

Anonym sa...

Vad mysigt det ser ut. Så många fina kransar ni gjort. Här har det också kommit upp både björkriskransar och -hjärtan nu. Fuskade lite i år och hängde upp de jag gjorde förra året. Men de hade hållt sig lika fina.
Marita i Björkhagen

Fröken Grön sa...

Önskar att jag bodde närmare, - det hade varit så roligt att kunna titta förbi, säga hej på dej och titta på allt det fina. Fast snön är jag inte så sugen på...
Hoppas ni har en lyckad söndag också!
/Anna-Karin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men fy att det blev sånt väder just denna helgen, hoppas ni får bättre imorgon. Thé med rom i skulle du behöva och en brasa, då tinar du upp. Jättefina björkris-hjärtan.
Kramar
AnnaMaria

Kamomilla sa...

Ja huuvva ändå, vi har också snö nu (dalat hela eftermiddagen) Usch, jag vill så ha VÅR nu.

Betongglädje sa...

Åh vad ni var tappra som kunde stå där och sälja, jag frös bara jag var ock kikade en liten stund!
Men jag är så nöjd med mina fina kort som jag fick med hem! Älskar fjärilarna!!
Ha en fin söndagkväll!
KRAM

STENLYCKA sa...

Jag hoppas verkligen ni hade bättre väder i dag. Så mycket fint du visar från marknaden. Tycker så synd att vädergudarna inte var på er sida.
Önskar dig allt gott i Påskveckan!
Kram Raina

bokhyllan sa...

Så mycket fint på marknaden!
Här snöade det också igår, men idag skiner solen igen :)

Ha en trevlig måndag, kära du.