söndag 12 februari 2017

Liten rapport från "Skymningslandet" med pelargoner och pastejer.


Trots skymning och gråväder, har mina orkidéer börjat blomma igen! Som ett kvitto på att de trivs!


Mera blommor - eller kanske kommande blommor: 
Pelargonerna på torpet klipptes ner igår. Nu får de stå och vänja sej vid sin nya storlek, sen blir det omplantering och ny jord.


Slutligen ett litet tips från köket - enkla pastejer, med endast tre ingredienser.

Till fyra formar: 
2 ägg
en skiva rökt skinka
riven ost
Så enkelt! 
Smörj formarna med olja först sedan klipp ner en skiva rökt skinka i botten fyll på med vispat ägg (en matsked vispgrädde kan man också ha i)
Strö över riven ost och sen in i ugnen, 200 grader i ca 15 min. Håll koll! 

Som ni förstår håller gråvädret i sej även veckan som gått och helgen! Några korta glimtar av sol har vi haft, grått, grått så långt ögat når. Lite mera snö fick vi dock - ett tunt puderlager som lyser upp lite mera. 

Nu hoppas jag på lite sol, så jag kan vara på torpet och njuta och klippa lite buskar!
Ha en fortsatt fin söndag!

9 kommentarer:

Margareta sa...

Hej i gråvädret.
Pelargonerna längtar säkert också efter sol,precis som vi.
Roligt med orkideer som vill blomma igen.Det är väl lite deras tid nu. Väl att det finns blommor att glädjas åt,när det är så grått.
Dina pastejer, ser ju så goda ut.Det måste jag prova.
Nu hoppas vi på en vecka med soliga dagar..
Ha det så bra!
Kram Margareta

HWIT BLOGG sa...

Låter som en skön dag...pelargoner och så lite gott!
Kram från Titti

Monica sa...

Mums, så gott det lät med dina pastejer! Och så bra med ingredienser man nästan alltid har hemma. Dom ska jag prova!
Här har vi faktiskt haft sol de senaste dagarna och det kändes verkligen härligt! Den mesta snön ligger dessutom kvar, så det blev väldigt ljust.
Idag har jag också klippt ner den pelargon jag sparade från förra sommaren! Nu börjas det...
Kram, Monica

Erikslundsliv sa...

Gråväder i massor har vi haft, men igår var det en så solig dag här. Helt underbart med långpromenad på sjön med lite överbliven glögg i termos med oss. Härligt!
Kan nog bli en solglimt idag med och då ska jag ut på en gång. Behöver ljuset nu!
Ha det gott!
Kramar från Ann

Hajan sa...

Lycka till med din dag lilla gumman. Tusen tack för ditt recept
på Pajerna. Skall ha gäster på Onsdag då passar dessa bra.
Det bliver sol nu enligt SMHI kram Hajan

Meta sa...

Du kommer nog inte att hoppas förgäves på solen den börjar smyga sig fram hos mig och kommer säkert till dig innan kvällen.Det är mysigt när man får ta hand om sina pelargoner och se fram mot när de blommar i sommar. en otroligt tacksam blomma är det. Här blommade de till och med i sina förvaringspåsar när jag öppnade dom.
Hoppas verkligen att du får fina dagar på torpet nu.
Kram Meta

House and Garden by Bia sa...

Enkelt och snabbt...det gillar jag !!..det där ska jag testa ;)
Klippte ner mina pelargoner förr om åren, men jag tyckte inte dom blev fina...så jag slänger mina nu för tiden. Köper nya till sommaren ;)
Ha en fin vecka !
Kram bia

Solstrimmor sa...

Att se livet som spirar i de vinterförvarade pelargonerna är så glädjande. Man blir som en blommamma, stolt att det gick bra den här gången också! Återvinning så god som någon!

Jag lyckas aldrig med orkidéer. Bara att inse att de mer bonniga är min melodi. Grattis till att få dina att blomma om!

Nu önskar jag dig en fin hjärtedag Lisa!
Kramar från Eva-Mari, som spar ditt pastejrecept till rätt tillfälle, tack!

MårsArt sa...

Tyvärr blommar inte mina orkidéer om (dvs jag har inte ork att spara dom fula pinnarna och vänta på att dom ska blomma om...) Pelargoner älskar jag, men det blir nyinköpta varje vår... Detta beror på att jag inte har någon plats att vinterförvara dom. Dina pastejer har jag redan testat. Två med räkor och två med skinka. Blev så goda!
Kram
Agneta