torsdag 6 december 2018

Jul på torpet och läslust

 
 Även torpet har fått sin beskärda del av julpynt. Veckan innan advent kom ljusstakarna fram i fönstren. Både lilla hallen och...

 
 ...köksfönstret fick sin elljusstake. Det blir ju aldrig lika pyntat som när jag tillbringade jularna här, under stockholmstiden, men lite måste det få lysa ändå, för mina kära grannars skull och bara känslan.

 
Det mesta i trädgården har gått till vila, utom min Ormhassel som har många hängen! Väldigt vacker är den och har vuxit under sina 20 år här.  Ja, detta var en 50-årspresent, sen kan nu ju räkna ut själva hur urgammal jag är! Ibland känns tiden helt svindlande!

 
 Hemma i lägenheten planterade jag om Elefantörat, som jag visade i ett tidigare inlägg. Den hade ju mängder av nya skott och det blev två småöron. Lämpliga presenter, tänkte jag mej.

 
I veckan kom ett efterlängtat paket på posten - bloggvännen Eva-Maris senaste roman, som jag längtat så efter. Hon har skrivit hela fyra stycken och jag har läst dem alla. Börjar jag väl läsa, så kan jag inte sluta förrän boken är utläst. Ljuvliga feel-goodromaner som bara ger mersmak hela tiden. Denna har jag nästan läst ut - jag vill ju hela tiden vidare och vill veta hur det går för Kerstin i sina livsval och små äventyr. Åh, så jag älskar dessa böcker!

En ljuvlig dag idag med lite frost och härlig sol. Jag har gympat och i eftermiddag går jag till företaget vid ICA som har julhus idag, det brukar bli trevligt och lite underhållning har utlovats.

Önskar er en fin andra adventshelg!

2 kommentarer:

Monica sa...

Så mysigt det ser ut på torpet med ljusstakarna! Ser man ett ganska högt hus utanför köksfönstret? Jag har trott att torpet lev ganska ensligt...
Vad det låter frestande med den nya boken! Jag skulle verkligen behöva en feel-good-bok nu med alla mina läkarbesök! Med en bra bok glömmer man både tid och rum.
Efter tre soliga dagar har vi idag haft grått hela dagen och i morgon ska det bli ösregn... Men nu är det bara två veckor till vintersolståndet - sen vänder det!
Ha en trevlig torsdagskväll, kram, Monica

Solstrimmor sa...

Tack min vän för dina fina ord om Piongården! Vet du? Jag är jätteglad att du inte kan sluta läsa!

Du har så julfint i torpet, såklart grannarna tycker om att det lyser i fönstren och om det kommer snö, vilket vi hoppas, så blir ditt torp en tomtestuga!

Önskar dig fina dagar framöver och att arbetet med din kör till Midvinterkvällen går bra.
Kramar från Eva-Mari