söndag 29 maj 2022

Försommarträdgård och mamma


Min försommarträdgård är nog allra vackrast. Jag njuter i full drag av allt som är på gång och den grönskan som fortfarande är skir. 7 mm regn fick vi igår, som en present!


Kaprifolen har slagit ut och hänger nonchalant över staketet på baksidan....



Jag plockade med mej en bukett hem: kaprifol, akleja, bondpion, syrén och hundkex. En ljuvlig bukett nu när allt fortfarande är såååå skirt och fräscht. Jag har njutit hela dagen på torpet, suttit och klippt kvistar (ett evighetsgöra) och lyssnat på fåglarna och tagit in alla ljuvliga dofter. Ååååh, så jag har njutit!


Jag har tänkt en del på min lilla mamma. Det är ju mors dag och vad kan väl vara bättre än att få fira sin mamma i denna ljuvliga tid. Jag tänker på hur allt kunde ha varit om jag hade haft min mamma i mitt liv, men så blev det inte. Jag var 5 år när hon gick bort i polio - 53, endast 27 år. Mitt minne är ändå ljust och vackert och hon var en ljus och vänlig själ. Ödmjuk, rolig och lite barnslig och mycket musikalisk. 

Hoppas att ni alla haft en fin mors dag och grattis till alla MAMMOR! 
 

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vilken härlig trädgård du har! Så försommarfräsch och frodig! Och vilken konstnärlig bukett du gjort, sånt kan jag absolut inte. Mina buketter blir prydliga och ganska tråkiga.
Så jobbigt för dig att du miste din mor när du bara var ett litet barn. Men då vet du vem du har din musikalitet ifrån! Tänk så stolt hon skulle varit över ditt yrkesval!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

En helt underbar bukett med alla de fina blommor du har. Det är verkligen en njutbar tid nu... innan den värsta sommarvärmen sätter igång. Jag bävar! Men kanske det blir en lagomsommar i år? Vi kan bara hoppas, jag vet att du också skyr värmen.

Jag kan inte ens föreställa mig den förlust du haft att brottas med under uppväxten. Att förlora sin mor så tidigt... så sorgligt. Kanske du har vissa minnen trots att du bara var fem år? Så ung, vacker och oskuldsfull hon ser ut! Jag tänker på Anne Frank när jag ser bilden.

Önskar dig fina majdagar och en god början på juni.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Je suis d'accord avec vous, le jardin est toujours beau en fin de printemps (mai et Juin) et on en profite bien. Votre chèvrefeuille est magnifique !

Moi aussi j'ai eu une pensée pour ma mère qui n'est pourtant pas morte jeune, mais une mère cela ne se remplace pas. On s'en souvient jusqu'à notre dernier souffle.

Votre mère était jolie et je suis d'accord avec Eva-Mari, elle a un peu de quelque chose d'Anne Franck.

Bonne semaine.

Hélène

Hélène sa...

Tack så mycket för ditt besök på min blogg och för dina komplimanger, Lisa. Jag ska lämna tillbaka dem till dig eftersom jag såg dina akvareller som är magnifika!