måndag 23 maj 2022

Kalas i majsolen


I den lilla hyllan på torpet står nu några små liljekonvaljer som vuxit i gruset. Några som alltid dyker upp tidigare än de ute i skogen! Vilken sommarstämning de skapar med både doft och bild.



Igår var det så dags igen - FÖDELSEDAG!  Jag hade bjudit de vanliga sju personerna, som brukar ses och fira försommaren på mitt torp.


Jag bjöd i år på pizza. Sådan man gör själv och köper degen på rulle. 

Två sorter gjorde jag och båda var bianco - dvs. utan tomat, eftersom en i gänget är allergisk mot tomat. Den första var creme fraiche, hyvlad squash, salt och peppar, rödlök och massor av riven ost. Den andra gjordes också med creme fraiche och ovanpå den skivad kokt potatis, ansjovis, rödlök, riven ost och när den var klar hackad gräslök. 

Mycket gott och uppskattat att jag bara hann fota min bit pizza nr 2. 

Sedan blev det tårta med färska jordgubbar och kaffe.


 Här är sommarens obligatoriska jätteblomma från min farbror. Helt fantastisk och sommaren är invigd. 

Innan fanns en hel del osäkerhet gällande vädret såklart, men just den 22 maj var i år ett under av ljuvlighet med både sol och värme och dessutom ingen blåst. Såååå perfekt!

Jag sov första natten på torpet och vaknade till solen. Jag hann även klippa en tredjedel av gräset och nu väntar resten.

Ha en härlig start på majveckan!

6 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Att fylla år i maj måste vara en ren bonus? Hela sommaren ligger och väntar och allt är skirt grönt. Några liljekonvaljer... jordgubbstårta, och de kära släktingarna. För att inte tala om att få sova första natten i torpet för säsongen. Det kallar jag en fin födelsedag. Grattis igen, kära bloggvän.

Önskar dig många lika fina dagar framöver.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Wow, det födelsedagsfirandet hade jag gärna varit med på! Oj, så gott det lät! Och mysigt på ditt sommarfina torp!
Ett försenat grattis härifrån!
Kramar, Monica

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Je suis impressionnée par le gâteau aux fraises, il semble absolument délicieux. Le fait-maison est toujours plus savoureux n'est-ce-pas ? Vous avez eu une belle journée pour célébrer l'arrivée prochaine de l'été.
Je note l'idée de pizza/quiche avec des pommes de terre, de la crème fraîche, du fromage, de l'oignon et de la ciboulette. Très bonne idée !

La suspension de pétunias rouges est superbe.

Belle semaine à vous et bon courage pour la tonte de la pelouse (c'est une chose que je déteste faire !)

Hélène

Hélène sa...

I read the comments above (translated by google) and I understand it was your birthday. I did not realise that the gathering was your birthday party ! Happy belated birthday, Lisa 🍰🥂

Bettys beundran sa...

Kalas i maj - lycka. Jag har i år sett dubbel vitsippa, så söt. Härligt att sova första natten på torpet och vackra upp mitt i våren.

HWIT BLOGG sa...

GRATTIS lite i efterskott Lisa! Vilken härlig födelsedag med mycket gott...
Maj är nog årets vackraste månad, synd att den går så fort bara :9
Ha en fin lördag och ta väl hand om dig!
Kram från ett regnigt Öland & Titti