lördag 24 september 2022

Höstdagjämning och njutartider


Just hemkommen från torpet och ett arbetspass med klippning av buskar och äppelfix! Snart är Oranierna slut och nu väntar vinteräpplena, som är minst lika många. Tänk, vilket äppelår det blev!

Den planterade hortensian har ändrat färg och är riktigt höstvacker!


Tomatplantorna är nedklippta och tomaterna ligger nu i fönstret. Några äpplen lär visst vara bra för mognaden.


 Det är höstdagjämning och allt är så otroligt vackert och jag älskar verkligen min skog där jag har gått åtskilliga gånger i veckan. Dock ingen svamp - fortfarande jättetorrt, tyvärr. 

Så snabbt september gick och snart är den slut! Den vackraste höstmånaden. 

Ha en fin fortsättning på helgen!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Du är lycklig du som har äpplen! Men fattar att det kan bli för mycket av den varan också.
Ingen riktig frost här ännu även om jag kånkat in mina krukor från balkongen några kvällar. Men nu börjar allt se luggslitet ut och jag är ganska nöjd med att inte behöva vattna så mycket längre.
Jag kanske ska klippa av mina tomater jag också? Men än har de knappt börjat rodna.
Upptäckte att jag missat ditt förra inlägg där du visar att du klippt dig! Så mycket... då har du haft riktigt långt? Oj, vad jag är avundsjuk på din hårkvalitet!!
Ha en fin helg nu och njut sen av sista septemberveckan.
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Hortensiorna är så fina även sedan de börjat vissna, tycker jag! Den där rosa/grå färgen är så vacker!
Tänk att du har så mycket äpplen! Förmodar att du ger bort massor, det ser jag att folk här omkring gör. Fiffigt att låta tomaterna mogna i etylengasen från tomaterna!
Alltså, SÅ vacker din skog är! Sådan skog har vi inte alls här nere.
Vi fortsätter att njuta av sköna september, Lisa!
Kram, Monica

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

En av de bästa tiderna i trädgården är skördetid. Dina tomater med hjälp av några äpplen bör mogna framför ditt fönster. Naturligtvis kommer de att vara mindre välsmakande än på sommaren, men vad som är viktigt!
Vi plockade också upp några gröna tomater och de mognar långsamt framför köksfönstret.
Vilken vacker skog du har i ditt hörn. Förmodligen en svampskog när det regnar.

Bon dimanche !

Kram Hélène

HWIT BLOGG sa...

Ja jag grabbar också tag i det sista september har att erbjuda, denna sköna månad....

Kramis från Titti