fredag 22 september 2023

Höstdagjämning


I morgon är det höstdagjämning och vi tar en titt i trädgården: Tidlösan pryder fötterna på plommonträdet och jag blir alltid lika förvånad när de slår ut.


Vid fötterna på min New Dawn en fådd lavendel från förra året. Den blommar sent, för alla andra är överblommade sedan länge. 


Kaprifolen blommar om och ska snart klippas ner från uteplatsen.


Planteringslådorna är "kattsäkrade" och jag konstaterar att några snart måste bytas ut, men det får bli till nästa säsong. Odlingen i dessa blev i år mycket skral, som jag ju berättat om tidigare. 


 De sista päronen är skördade och de blev till marmelad. Rabarber från frysen blev till ett par flaskor saft. Känner mej som en riktig husmor, ha-ha!

Jag njuter av det ljuvliga septembervädret som verkligen är så skönt och milt. Det känns ändå som sommar.  Jag väntar på att få bilen fixad - den har börjat "morra". Nästa helg brakar det löst för då blir det stort firande av svägerskans jämna födelsedag. Det blir fest på hotell minsann. 

En fin och skön septemberhelg önskar jag er!

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Du är i gott sällskap Lisa för jag känner mig också som en duktig husmor idag. Har nämligen kokat rotmos och fläsklägg. Det du! Hundra år sen sist och det var vansinnigt gott.
Har funderingar på att plantera en Vildkaprifol på balkongen nästa säsong. Enligt expertis ska det gå. De är ju så vackra och doftar så gott. Ska man klippa ner dem varje år?

Hoppas din bil blir frisk utan alltför många åtgärder. Så trist och kostsamt.

Önskar dig fina njutbara dagar på torpet.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

C'est étonnant que votre lavande fleurisse encore ainsi que le chèvrefeuille. Sans doute, les températures douces et un peu de pluie y sont pour quelque chose.
Quelle bonne idée de mettre des grillages sur vos parterres potager. Cela évite que des animaux viennent gratter ou faire leurs besoins.

J'espère que votre voiture sera vite réparée et que la facture ne sera pas trop lourde. Lorsque l'on fait appel au garagiste, les factures sont toujours "salées" !
Passez un beau weekend d'automne. Ici aussi, le temps s'annonce très agréable aujourd'hui.

Kram
Hélène

Monica sa...

Visst känner man sig som en duktig husmor när man har syltat eller saftat! Och det kan man gott få göra, tycker jag! En del sådant gör jag också: Hallon- och jordgubbssylt gör jag när det behövs av frysta bär från affären, rödbetor lägger jag alltid in själv (av köpta råa) och snart ska jag göra rönnbärsgelé.
Lavendeln, som blommar nu, har nog varit driven i växthus innan du fick den och "går" därför lite fel på blomningstid - det rättar säkert till sig tills nästa år!
Du som jag njuter av det sköna septembervädret! Fast idag har vi haft "hit och dit-väder", sol,regn,sol etc...
Trist att din bil morrar, hoppas att det löser sig utan för stort hål i plånboken!
Ha en fortsatt skön helg, kram, Monica