fredag 17 maj 2024

Äppelblom och Falu rödfärg


Äppelträden står i blom och det har gått otroligt snabbt! Mängder av blommor är det och jag har iakttagit detta under varje dag denna vecka, från små rosa knoppar i måndags till helt utslagna blommor idag. Jag både gläds och bävar lite, när jag tänker på all fallfrukt detta kommer att innebära. Men just nu - underbart!


Hela veckan har präglats av målning av torpet! Äntligen! Min helt otroliga svägerska har varit här och hon har målat hela torpet. Först slipning av det som ska vara vitt, sen borstning av gamla rödfärgen. Nu är ju inte torpet så stort, men ändå - hon har slitit och säjer själv att hon älskar detta att få arbeta och jobba! Själv har jag målat ett och annat åtkomligt, men mest servat med marktjänsten.


Nu lyser lilla torpet igen, som det aldrig gjort under min tid. Jag har mest målat den utsatta gaveln som ligger i sol hela dagarna.


 Igår kunde jag dekorera lite med penséerna och lite stenar på trappan och den kära betonggrodan som jag fått av en bloggkompis en gång.

Nu väntar gräsklippning och lite annat fix på torpet så klart. I helgen är det Östgötadagar där jag ska besöka en utställning. Kul! Sen ska jag bara njuta av allt det vackra och vänta på Syrénerna som snart slår ut!

Njut av dagarna!

5 kommentarer:

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

Eh bien quel beau travail accompli avec votre belle-soeur ! Un vrai coup de jeune au chalet qui est maintenant resplendissant et cette beauté de pommier en fleurs qui doit le mettre en valeur! Oh comme j’aime les fleurs de pommiers au printemps lorsque les boutons encore un peu roses se mêlent aux fleurs blanches et le travail archarné des bourdons et des abeilles qui est si précieux.

Maintenant, vous pouvez vous reposer un peu et contempler, admirer, sentir, écouter la nature.

Bon week-end Lisa et prenez soin de vous.
Kram
Hélène

Solstrimmor sa...

Vilken fantastisk svägerska du har! Så snällt att måla hela torpet! Och så fint det blev. Nu kan du njuta ännu mer i ditt paradis.
Glad pingst!
Kramar från Eva-Mari

Evas Pyssel sa...

Så gulligt litet torp . Det liknar faktiskt vårt hus just vid ingången. Så fint det blev när det blev nymålat. Då syns det verkligen att man jobbat. Sitt nu och njut av det mysiga torpet. Men jag vet. . . . det finns alltid något att göra när man har ett sådant ställe.
Kram Eva

Monica sa...

Åh, så fint det har blivit på ditt älskade torp! Vilken svägerska - henne har du valt väl!!! 😜 Och så fint med äppelblommorna, de vackraste blommor som finns, den lilla korta tid de blommar!
Just nu är det en härlig tid i våra trädgårdar!
Kram, Monica

HWIT BLOGG sa...

Åh vilken härlig hjälp med målandet! Så skönt! Ja här blommar syrenerna för fullt, allt går så snabbt nu...men en härlig tid är det :)
Solig kram Titti