onsdag 8 augusti 2012

Sensommaraktiviteter


Luktärtorna på skänken byts ut hela tiden...

 ...och jag är så glad över fröna från trädgårdsmässan som jag satte tidigt i våras. Färgerna varierar dock och stämmer väl inte riktigt med bilden på fröpåsen, men vackra är de!



Regnskurar avlöser varandra och inomhus har jag både städat och bakat sirapskakor. Ljuvliga dofter har fyllt huset!
En hel påse gula kantareller fick jag dessutom av grannen! Så gott att bara steka i smör och sen lägga på mackan!!!

När det gäller akvarellmålandet så har jag i alla fall börjat skissa lite...!:)

Samma väder som igår hör jag - "skurar och risk för åska"! Undrar hur många gånger man har hört de orden denna sommar!:)

Idag blir det flera aktiviteter - ett födelsedagsbarn ska firas, sen blir det möte och ikväll börjar en av mina körer som jag leder.
Det gäller att strama upp sej lite efter sommaren och fokusera på lite annat!

Ha en fin onsdag - regnig eller solig....eller kanske både ock!

18 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, man får ta och strama upp sig lite! Och sätta sig och lukta på luktärterna och smaska goda kakor!!! Dom ser ju för läckra ut. Själv bakar jag just nu två omgångar bröd och har gjort min 7-äggssockerkaka (då blir det tre stycken sockerkakor på en gång).
Och så ska man komma och laga vår frys som har stått stilla nu ett par tre veckor.....
Agneta kram

M/S Design sa...

Luktärtorna sprider en sån härlig doft! gör som du fyller på med nya.
Ska bli kul att se vad det blir för fin akvarell!
Dom där sirapskakorna ser goda ut! svåra att göra!!
Ha en bra dag
Mariana

Torprosen sa...

Åh du Lisa, luktärtor är underbara tycker jag, (vem gör inte det)Mina har blivit ovanligt fina i år, jag satte dem runt en rosenbuske som klättrar på tre härsestörar, och nu klättrar luktärtorna på den överblommade rosen, kalasfint blev det..Ha det gott och tack för alltid mysiga inlägg!/Toprprosen

Rosa i huset i vitt sa...

Regn här också ...passade på att baka lite skorpor.

kram Rosa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Fina blommor, goda kakor och kör på gång. Det kan man behöva en sån här kall och regnig dag.
Kramar
AnnaMaria

Cajsas Faster sa...

Min kör börjar också ikväll, attans att det ska vara samma kväll...

Här har det slutat regna och det blev en rejäl rotblöta den här gången.

Lycka till ikväll:)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Undrar om de säljer luktärtor i blomsteraffären för jag känner ett stort behov av att få känna doften=) Sirapskakor är så gott, det var länge sedan jag bakade sådana.

Här blev det just nu alldeles mörkt, både ute och inne, antar att det är en riktig åskskur på gång.

Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Solstrimmor sa...

Så kul att du tar tag i penseln igen. Vill gärna se vad du gör:) Och dom där sirapskakorna... är det ett hemligt recept eller kan du dela med dej? Dom ser onödigt goda ut!

Idag har jag grävt upp jodgubbslandet med sorg i hjärtat. Plantorna har fått nån slags sjukdom och vi får sätta potatis där nästa år. Och vädret, ja... det bara blir vad det blir!

Ha så kul med kören!
Kram Eva-Mari
Kram Eva-Mari

Hajan sa...

Jag mailar min beställning till dig
jättefina bilder och en trevlig
blogg .
kramar från Hajan

Monica sa...

Det är ju jättefina färger på dina luktärter! Och så är dom så där skira, som jag gillar!
Sirapskakorna både ser och låter frestande goda!
Här har vi inte fått mycket regn, men blåst! Och litet höstligt känns det i vinden!
Kram, Monica

H A N N A S - F O R M sa...

Hej FINA!!!!

TACK för din hälsning!!!! Hur har du det? Har din sommar varit fin? Hoppas det! KUL att komma in hit och titta på allt vackert....du kan verkligen skapa Lisa!

STOR KRAM
Hanna

Kamomilla sa...

Jag önskar det kunde komma en riktig indiansommar nu...

G:a Affären sa...

Vilken energi du har och jag blir så imponerad att du leder kören!
För att avleda mitt sötsug satte jag mig vid datorn och vad får jag se, sirapskakor! Jag är beredd att blanda ihop något och sirap har jag hemma, gräddningen verkar gå snabbt vilket är nödvändgt..
Visar du din målning sen?

Kramar
Cia

Norr om Köpenhamn sa...

Hej Lisa,
Tusen tack för dina gulliga kommentarer hos mig :o) Det är skoj att vara tillbaks i blogglandia igen!

Idag har vi strålande sommarväder, men himmel vad det har regnat mycket hos oss också. Trist!!
Hoppas att det blir en varm och ljum höst istället.
Mmmm..kantarellmackor, det åt vi igår. Handplockat fr Ica, men lika gott för det ;o)

Ha en skön helg och må gott!
Kram
Ulrika

Elsa och Helena sa...

Åhh så god kakorna ser ut. Själv törs jag inte baka för risken är stor att jag äter upp alla kakor på en gång:)

Lycka till med akvarellmålningen, det du gör är så fint. Nu ska jag mysa inne, ute är det grått och regntungt.

Ha en fin kväll...KRAM Helena

Anonym sa...

Hej Lisa! Jag bara måste skriva och säga att jag älskar din blogg o har följt den länge.Dina bilder är så sinnligt underbara, som godis!!! Jag delar alla de intressen du skriver om o har gjort en liknande resa som du från den stora innerstaden till ett naturnära liv o har inte ångrat mig en sekund.
Bamsekram från Lili(65)

Linda sa...

Vad gott med stekta kantareller på macka. Det gjorde vi när jag var liten. Nostalgi!

Kram, kram

Wickan P sa...

Idag doftar det verkligen från ditt inlägg! :-)

Smörstekta kantareller, luktärtor och sirapskakor - livskvalitét.

Ha en fin helg Lisa.

Kramar från Wickan