lördag 1 november 2014

NOVEMBER


Första november och min november-/påskkaktus blommar för tredje gången i år och den blommar rejält! (Den blommade även i juli!).
Jag vet inte vad det är med denna växt, men den är väldigt blomvillig! 
Så glädjande i denna trista månad, som verkligen gör skäl för namnet just idag!

Just hemkommen från en tur till min farbror, med både däcksbyte och härligt samvaro, samt ljuständning på ett par gravar med saknade nära och kära, tänder jag ljus här hemma och myser till det och iakttar grårugget utanför fönstren!

Med min vackra novemberblomma önskar jag er en fin och stämningsfull helg!

12 kommentarer:

Lycka är ~ Onnea on sa...

så fin kaktus i vitt. Märkte just idag att min kaktus också blommar :) hade den ute hela sommaren och tänkte den skulle må bra av det.
~m~

Eleonora sa...

Underbar novemberkaktus. Jag har beundrat den tidigare, för den har alltid blommat så rikligt!

Mörkt och trist och ruggigt har det varit hela dagen och jag har suttit en del vid datan och hälsat på bloggvänner, som jag ej kontaktat under lång tid. Ibland försvinner lusten och orken litet,
Nu ska jag snart gå till dottern + familjen på middag för att bla ta adjö av barnbarnet, som flyttar till London i morgon på obestämd tid framöver. Det blir tomt efter henne.

Nu tänder vi extra ljus och tänker på varandra Lisa. Ha det så gott du kan. Kram från
Eleonora

Monica sa...

Åh, så fin din novemberkaktus är! Mina verkar inte trivas längre - har blivit grågröna och slappa i bladen...
Ja, idag har vi också ett riktigt gråväder med dimma men fortfarande ganska varmt!
Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

Huset bakom lindarna sa...

Javisst gör november skäl för det grå! Men mysigt att få tända ljus både på kyrkogård och hus!
Kram/Finas mammis

Margareta sa...

Så underbar den är,din kaktus. ..och blomvillig.Den lyser verkligen upp.Jag får nog köpa en ny.Det finns inga knoppar i sikte på den enda vi har..men den kanske har bestämt sig för att vara en påskkaktus.
Önskar dig en skön helg!
Kram Margareta

G:a Affären sa...

Härligt att även kaktusen liksom du och kantarellerna fått fnatt, blomfnatt. I dag upptäckte jag att blomning är på gång här också.
Visst är det en trygghet när vinterdäcken sitter på, ett år överraskade första snön mig så att jag inte tog mig till jobbet den dagen. Tidigare höll jag själv på med domkraft, fälgkors och tunga däck, men nu åker jag gladeligen till en däckfirma och får hjälp med det.
Jag kom nyss hem från kyrkogården och så vackert det var med alla tända ljus!

Önskar dig detsamma Lisa!
Kramar
Cia

Ann Kåge sa...

Så vackert den blommar med skira blommor i vitt och lite rosa. Behövs verkligen som tröst nu i dessa gråtider. Ha det så gott i helgen!
Kram Ann

Rost och rädisor sa...

Vilket praktexemplar! Den rosa pistillen är ju urläcker och så ser det ut som blomman är extra tät. Jag har tyvärr ingen vit, men faktiskt ljusgul som också är på gång nu.
Fin söndag önskar jag dig
Anette

Solstrimmor sa...

Din kaktus och du trivs verkligen tillsammans! Otroligt blomvillig! Mina är jättesura, hoppas de kommer att blomma bättre efter flytten?

Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Din kaktus trivs, det syns. Så fint med något som blommar så rejält nu i gråa november.
Kramar/AM

M/S Design sa...

Den bjuder på storslagen blomning din kaktus!
Gillar dina före och efter bilder vilken skillnad det är!! så snyggt!
Kram
Mariana

STENLYCKA sa...

Så vackert den blommar! Jag har en som just har satt knoppar, roligt att de är så blomvilliga.
Önskar dig en fin novembervecka!
Varma kramar Raina