söndag 13 september 2015

Blommande



I våras köpte jag en planta bladpersilja, och nu har den slagit ut i blom och vuxit något otroligt i kryddlandet! Jag klippte av blommorna för att den inte skulle sprida sej och fann dem ganska dekorativa i en glasburk...



Nu ska jag tjata lite mera om min sagolika ros "White nights" - den är helt fantastisk i år och på varje stängel finns många, många knoppar. En stängel har upp till tolv knoppar!!!
I fredags när jag klippte gräset kände jag ett stråk av....ljuvlig parfym, för den doftar himmelskt!



En av mina julkaktusar har plötsligt börjat blomma. De båda vita håller sej lugna i år. En av dem brukar ju blomma minst tre gånger per år... Denna tror visst att det redan är jul, eller november... 

En lugn och skön söndag hos mej idag efter gårdagens roliga föreställning med efterföljande fest med teatergruppen!

Ha en fortsatt skön söndag ni också!

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag trodde det var dillkronor först innan
jag läste, blev jättefina i vas.
Och både ros och kaktus är jättefina.
Härligt att det gick så bra igår och att ni
hade fest efter också.
Kramar/AM

House and Garden by Bia sa...

Åh så fin kaktus du har ;))....mina rosor blommade dåligt i år (new down)...det är första året sen jag planterade dom , som de blommar så dåligt...det är väl för den dåliga starten i sommar kanske...
Ha en fin söndag !!
Kramisar bia

Margareta sa...

Så fint med bladpersiljeblommor i burk.Allt som liknar hundkex tycker jag är så vackert.Skirt.
Och din ros är ju fantastiskt fin.Så ljuvligt när dom doftar,när man bara rör sig förbi...den doften skulle man vilja spara.
Dina kaktusar är ju beundransvärda också.Du har ju ofta nån som blommar.Jag har slutat att vattna min nu,för att se om jag möjligen kan locka den till knoppbildning.
Hoppas du haft en vilsam söndag.
Önskar dig en bra ny vecka!
Kram Margareta

Monica sa...

Min vanliga persilja har också blommat och jag klippte också av blommorna, men inte tänkte jag på att ta in dem...typiskt mig!
Alltså, din "White Nights" är så otroligt vacker, förstår att du är glad för den!
Här är ju tyvärr ingen rosjord, så den hade nog inte trivts här. Men det gör den uppenbarligen hos dig!
Lätt duggregn här idag.
Ha en fin ny septembervecka!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Det blommar överallt hos dig, både inne och ute, till och med persiljan! Och rosen... underbar! Hoppas att alla knopparna hinner slå ut.
Tack för att du röstar på mig:)

Önskar dig en fin kväll.
Kramar från Eva-Mari

Mejrams! sa...

Förstår att du "tjatar" om rosen för den ser helt underbar ut och din bukett är också underbar. Jag tycker ofta att det enkla är det vackra. Önskar dig fin kväll! Kram Merja

M/S Design sa...

Persiljeblommor var mycket fint i glasvas/burken.
Brukar använda dom tillsammans med andra blommor men det var snyggt så där.
Mariana

Hajan sa...

Det är som Du säger. Din ros är faktiskt underbart vacker.
Du har det så fint lilla vän.
Man nästan känner doften från din vita Ros.

Snäckskalsdalen. sa...

Den rosen bara försvann härifrån, den ville sig inte, jag vet att vi pratat om detta tidigare och när du nämner doften minns jag ju hur gott den doftade, som en dröm. Och din är helt fantastisk, så många blommor på stänglarna - den har verkligen hamnat rätt här i livet!
Bladpersilja! Jaha, det var intressant, måste se om min vill gå upp i frö för det var en vacker växt! Gör sig väldigt bra i vasen!
Kramar

Meta sa...

Väldigt vackert är det med de skira persiljeblommorna.
Jag är så glad att min ros lever och nu är den nästan 1m hög den lär ju inte få knoppar i år nu hoppas jag bara att den skall överleva vintern.( den ser lite svag ut)
Det är en underbar ros.
Ha det gott
Kram Meta