onsdag 30 september 2015

Två år sedan - då och nu...


På dagen exakt för två år sedan packade jag korgen och kunde äntligen gå in i min nya lägenhet med egen nyckel!
Jag skulle vistas där mycket den närmaste månaden, innan den var klar för inflyttning den 28 oktober.



Direkt efter att jag fått nycklarna och betalningen var klar, åkte jag till målarbutiken och köpte färg...det var bara att sätta igång och jag började med att måla den blåsvarta, längsta väggen!
(Idag kan jag väl ångra att jag inte sparade den väggen, det hade nog varit lite intressant med en mörk vägg...)



Idag - ett ljust och harmoniskt rum, med en bländande utsikt över hela samhället...



Snickaren började ganska snart att riva en vägg och bygga upp en annan mellan kök och vardagsrum. (Tidigare har där funnits en spalje, som var borttagen.) Jag hade tagit med några trädgårdsmöbler och lite gröna växter. Varje dag hade jag bilen full med lådor och saker...



Idag sitter det gamla fönstret där och väggarna i hela, stora köket är klädda med pärlspontspanel...



Utsikten från vardagsrummet mot köket - innan "fönsterväggen" hade byggts till. Lattefärgade väggar i vardagsrummet blev snart vita och den orangea väggen i köket fick vit pärlspont...



Samma vinkel idag. 
De ljusa väggarna vinner, eftersom det lätt blir mörkt i lägenheten när inte solen lyser. Balkongtaket utanför köket tar mycket ljus bl.a.

En spännande tid, då, för två år sedan! 
Förväntan, iver och glädje och otroligt mycket jobb. Det gick åt 20 liter vit färg (Pashmina bruten vit, helmatt) till all väggmålning. Jag fick måla väggarna två gånger utom den svarta - den fick tre lager färg! 
HÄR kan du läsa mera om denna första tid i lägenheten.

En vacker sista septemberdag idag!

Jag önskar er en skön sådan!

9 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Tänk vad tiden går! Och nuförtiden har vi både före-bilder och efter-bilder. Tänk så roligt det varit att se bilder från första lägenheten, (vår första anno 1967), bara nån enda julaftonsbild har man. Bloggandet har allt förändrat mycket!

Underbart väder här också, tror minsann det ska förbli så hela veckan ut!

Kramar från Eva-Mari

House and Garden by Bia sa...

Jättefint...du verkar ha sån trivsam lägenhet ;))...och sen har du ditt fina torp också...bättre kan det väl knappast bli ??
Ha en fin fortsatt vecka !!
Kram bia

Mejrams! sa...

Har det verkligen gått två år sen du flyttade in. Tänk vad tiden går! Jättefin lägenhet har du, ser så stor och luftig ut med härligt ljusinsläpp. Du har också fått det så trivsamt, bra idé att dela av med snickargjord vägg.

Kram till dig! Merja

Meta sa...

Tänk så fort det går tyckte att det inte var alls så långe sedan. Bra blev det och du kan ju måla en vägg mörk nu om du vill. Ibland kan det kännas lite kalt med bara vitt så jag förstår dina tankar. Du har ju en hel del färgat att ha till så jag tycker att det är fint som du har det.Ibland undrar jag över varför du flyttade du bodde ju så fint i förra stället.
God fortsättning i din fina lägenhet önskar jag dig
Kram Meta

Fröken Grön sa...

Lisa, man kan nästan inte tro att det är samma lägenhet när man tittar på före- och efterbilderna. Så himla fint du har gjort! Och lösningen med fönstret i den nya väggen får 10 poäng av 10 av mig, - kanon!
Förstår att du trivs och njuter hemma. Och att du har torpet i närheten också ger dig ju verkligen det bästa av två världar!

Må så gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Skojar du?! Är det 2 år sedan.....ojjjj. Vart tog dom åren vägen då! Jaaa, så bra det blev, en så jättefin lägenhet med perfekt läge, skog utanför och nära till Torpet! Och du verkar verkligen trivas! Det gör jag med fast jag aldrig varit där, det är så mysigt!
Agneta kram

Eleonora sa...

Jag minns så väl när du flyttade in och började renoveringen. Men såå duktig du har varit och såå fint du har fått det. Jag förstår att du trivs underbart väl och ändå kan slita dig ut till Torpet, som väl kanske betyder ändå mer för dig.

Fint har du på båda ställena iaf.

Ha det gott och varm kram från
Eleonora

Monica sa...

Ja, jag minns hela flytten och ommålningen och allt fint du har gjort där! Det har varit så roligt att följa och hela tiden har det blivit bättre och bättre! och jag säger som Aggie: Jag trivs också där, fast jag aldrig har varit det...
Ha det fortsatt bra, kram, Monica

G:a Affären sa...

Men så fort tiden går och så mycket du ändå gjort i lägenheten, det gick med en farlig fart den första tiden. Fönsterväggen är nog den bästa förvandlingen tycker jag. Så oerhört mycket den gör för ljuset och charmen till ditt personliga hem! Du är en estet som kan konsten att skapa, på många sätt.

Kramar /Cia