onsdag 7 oktober 2015

Höstkyla, rosa ljung och svamp...


Igår kom kylan och vi vaknade till frost utanför.

Krukor och korgar på balkongen har bytts ut och nu är det ljungen som råder där.
Undrar just när jag ska ta in murgrönan, men den brukar väl tåla ganska mycket...



Dubbelkrukan fick också lite ljung. Korgen med småtomanterna står kvar och börjar sakta få färg...

Jag plockar hem från mina höstastrar på torpet - jag har även rosa, som börjar lysa nu...

I måndags verkade det vara sista dagen med värme, och jag sprang till skogs för att titta till mina trattställen, och jisses, så mycket jag hittade! 
En rejäl hög blev det och i skrivande stund är de redan torra, sedan de legat framför elementet i vardagsrummet. Gulingarna tog jag undan - de kommer att bli till en god pastasås i veckan.
Vilken lycka att hitta så mycket svamp!

Bra att jag hann, för veckan just nu är en lite stressig vecka med många åtaganden med extragrejer som gör att skogen och torpet får vänta. 
En fin onsdag önskar jag er!

11 kommentarer:

MårsArt sa...

Så fint med ljung. Måste köpa det till min balkong som är ganska tom på blommor nu. Jag har inte lärt mig var svampställena är runt Halmstad än, så jag plockar dem på Ica...
Ha en skön vecka med, hoppas jag, fullt med roliga åtaganden.
Kram
Agneta

House and Garden by Bia sa...

Men gud så mycket svamp!!....det blir nog en god pasta sås ;)
Och blommor ja,...har mina gamla sommarblommor kvar...tyvärr känner jag inte för att fixa till på bron i höst....jag har två små ljung nu...få se hur det blir senare. Ha en fin vecka och stressa lagom ;))
Kramis bia

Solstrimmor sa...

Fint med ljung hos andra men i år har jag bestämt att bara ha gran- och tallris på balkongen. Har varit i skogen hela fm, hittade inte en enda svamp... men två fina grenar, egentligen var jag mest ute just av den anledningen. Saknar mina gamla trattkantarellställen, här har jag inte hittat några än, möjligen för jag går i samma skog hela tiden!

Grattis till din bamseskörd!
Ha en trevlig vecka!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Så härligt med din svampskörd! Trattkantareller är ju så goda att göra soppa av!
Här har vi inte haft någon frost än, men det blåser som sjutton och är grått och kulet!
Känns kallt efter semestern...
Kram, Monica

Meta sa...

Så fint det är med ljung. Får nog införskaffa någon till kolonin fast vi inte är här så mycket i vinter. Blir vintern mild och lite snö då kan vi vara här och snickra vilket vi hoppas på. Ohhh trattisar som jag älskar, det är inte mycket tid till sånt i år har som tur är lite kvar i frysen och lite torkade, det får bli så i år.
Ha det gott och stressa inte ihjäl dig i veckan
Kram Meta

john sa...

wow what wonderful funghi !! you have a great hoard from your foraging...the new autumn porch looks nice ...it's nice to bring some changes with a new season...helps us in the north to face the darker days...Gail x

Loppisälskare sa...

Så härligt med all svamp! Kan bli mycket gott av den. Här blommar pelargonerna för fullt, så någon ljung har det inte blivit. Olivträden och de stora murgrönorna har fått sin vinterplats i lusthuset.
Lycka till med dina uppdrag.
Kram / RosMarie

Hajan sa...

Jag tycker det har varit en underbar tid. Lagom med allt i
väder hänseende. Men i Tisdags här där jag bor kom Höst och hälsade på. Det är ju inte klokt så mycket svamp Du hittat, och är det inte
fina Körsbärstomater i korgen. Du är ju riktigt duktig.
Till och med jag har Svamp i frysen, mitt lilla barnbarnbarn hade
plockat och hade med sig måndags.
Lycka till med allt som Du har på gång.

Mejrams! sa...

Så söt den är din rosa aster, riktigt fin! Jag måste ta tag i mina sommarblommor i helgen, fast de inte har fattat att det är höst. Jättefina men nu vill jag hösta till det. Kram Merja

Home2tiny sa...

Men jisses med svamp, vilken lycka. Så otroligt vackert med det ljungen. Kramisar Tina

G:a Affären sa...

Måste gapskratta åt mängden med svamp, härligt Lisa!
Så fint med ljung i zinkkrukan!

Kramar /Cia