måndag 14 mars 2016

En uppdaterad hemmagris och ingefärsdricka


En mycket lugn helg har det varit hos mej. Inget direkt uteväder - gråkallt och mulet - en hemmahelg helt enkelt, med några avstickare till skogen, torpet och sopstationen. 



 ...och hallen som jag tänkt måla, blev inte av  denna helg heller!
Kanske har jag ändrat mej här, kanske blir det någon annanstans jag målar väggarna...
Här står dörren öppen till badrummet och väggarna i hallen är fortfarande grå/beigea...



Jag har kokat ingefärsdricka. Den smakar vedervärdigt men är säkert nyttig och jag tar en liten sipp varje morgon.
Om du skulle vilja prova:
200 gram riven ingefära kokas i 20 min. med 1,5 liter vatten.
Sila av och tillsätt 1 dl honung och saften av 2 citroner. Låt svalna!
Håll för näsan och drick! 

Sen har jag blivit uppdaterad! Windows 10 har tjatat i månader om att jag borde uppdatera nu när det är gratis, och jag lät den göra det inatt, och nu....tja, jag får se hur det fungerar. Nya symboler är det i alla fall och datorn är precis lika seg som tidigare.

Ha en fin start på veckan!


10 kommentarer:

Meta sa...

Ibland kan det vara bra att det inte blir av, det kanske inte är så det ska vara då....... Här har de tjatat med 10 också. jag har bestämt att inte göra det många i min omgivning har gjort det och sen gått tillbaka till det de hade innan.(En del saker följer inte med av det gamla)
Låter inte alls gott( får ta det som medicin) så jag passar nog den drickan även om jag gillar ingefära.Jag har köpt en dricka en gång som vad god men naturligtvis finns inte det märket mer.
Ha nu en bra och skön vårvecka
Kram Meta

Loppisälskare sa...

Precis som här då...grått o trist och aktivitetsnivån mycket låg. En god bok räddade min söndag. Den där drickan har jag tänkt göra. Du kan ju alltid njuta av det vackra glaset och flaskan och tanken på hur nyttigt det säkert är.
Ha en fin vecka!
Kram / RosMarie

House and Garden by Bia sa...

Så mysigt du har det ;)...idag har vi plus 9 grader men mulet, i morgon däremot ska vi få 12 grader och sol !!!...så nu har jag förvarnat mannen (som har eget och kan jobba hemifrån) att vi ska åka ut till torpet och sitta ute i solen och äta...förhoppningsvis så är det ingen dimma den här gången, hihi...
Ha en toppendag nu...själv har jag tvättat och det blir en innedag.
Kram bia

Snäckskalsdalen. sa...

Skönt med lugn helg också! Jag tycker du har så fin färg i din hall......vem vet vad du kommer att måla. Man har som ingen riktig lust ännu, det är som om man går och väntar på värmen och solen och att det torkar upp ute, sen kanske energin kommer tillbaka.
Men du, VARFÖR dricker du det där jolmet? Jag vet att ingefära är bra för en massa saker, men vad? Det är lite som fläderbär, jag kan inte med lukten av den drickan och dom flesta tycker ju att det är så gott, men bara jag känner lukten så vänder det sig.
Här är det av naturliga skäl lugnt men det märkliga är att fastän jag är opererad så har jag lite dåligt samvete för att jag ingenting kan uträtta, är det inte underligt ändå!
Windows 10, bättre än om det hade varit WIndows 8 i alla fall för det var för mig en ren katastrof. Jobbigt att din dator är så trög, är den gammal? Det frågade man mig tidigare och det visade sig att i mitt fall var min dator så gammal att den var den trånga sektorn....
Man är ju så beroende så man vill att det skall fungera.
Kramar

Monica sa...

En nyttig dricka skulle jag nog behöva, har åkt på en förkylning och håller på att hosta upp lungorna... Usch så jobbigt det är! Men jag får glädja mig åt att det kom nu och inte till påsk när alla döttrarna kommer hit!
Spännande med ditt målande - jag undrar var det blir?
Ha en fortsatt fin måndag, kram, Monica

Erikslundsliv sa...

Det ser då så fint ut hemma hos dig så målningen kan gott vänta tycker jag! Kul med ditt brickbord, såna "vaddenuhetersomärunderredet" har jag också stående i uthuset. Har inget namn på dem, kanske du vet vad de kallas? Fint var det i alla fall!
Ha en fin vårvecka nu, det ska ju bli varmt nu äntligen! Jippie!
Kram, Ann

Hajan sa...

Jag har också tagit Windov, min måg tyckte att jag skulle ändra. Jag har bara positiva saker. Den är snabbare att få igång.
Men måste säga att jag har ju aldrig haft så många som kommenterar, men nu för tiden har jag nästan inga alls.
Det är ju alltid
spännande på morgonen när man startar. Väldigt fina bilder som hälsar en välkommen.
Ja vi får se hur det bliver i fortsättningen.
Skall Du måla på ditt torp, för du tänker väl inte flytta igen ?
Ha en bra väcka, jag tycker det är väldigt grått i dag inne i lägenheten, så våren dröjer nog en ett tag.

Solstrimmor sa...

Har huttat ingefärsdricka i en månad nu och den blir, trots att jag skakar flaskan, starkare för varje morgon! Fick den av en väninna i en exakt lika flaska! Nu är den tack och lov snart slut och inte vet jag om den gjort någon skillnad heller? Men otäck är den, fyy!

Windows 10 tänkte jag uppdatera till men frågade min datasupport tillika bror först. Som tur var för han sa neeej, din dator klarar inte det, låt din gamla version vara kvar... om du inte tänker köpa ny dator förstås? Nej, det tänker jag verkligen inte, så jag blir kvar vid det gamla som funkar så bra. Men inser att visst måste man (jag) hänga med på nyheterna. Sen...

Hoppas din dag blir vacker!
Kramar från Eva-Mari som vilar efter ett intensivt barnbarnsdygn... phuu!

MårsArt sa...

Det verkar ju inte så gott med ingefärsdricka...Blir du piggare av den, eller vad händer? Den hoppar jag nog över. Jag har en egen ofrivillig dryck. Jag råkar ibland doppa penseln i mitt te´i stället för vattenmuggen, när jag målar...efter tredje gången är det bara att hälla ut...
Kram
Agneta

Unknown sa...

Hej!

Jätte mysig blogg! Får mycket inspiration ☺
Skulle vilja veta om du lagt ett lakan över sofforna eller är det sofföverdrag?

Mvh Sofia

Skicka gärna svar till s_sehlin@hotmail.com
Tack ☺