lördag 6 augusti 2016

AUGUSTI


Augusti har börjat för flera dagar sedan och allt rullar på i en rasande fart, som ju präglat denna sommar, och kanske alla somrar.
Blommorna i trädgården har nästan tagit slut, eller torkat bort, utom rosorna, men även de är märkta av torkan denna sommar, där vi visserligen fått en del regn, men det är för lite, alldeles för lite!

Blomman på bilden är från balkongen, där verkar blommorna frodas ändå. 


Nu börjar man också inse att hösten är på gång. 
Det är svalare och betydligt mörkare på kvällarna.
Mörkret gjorde att jag igår skaffade denna solcellsbelysning på balkongen. Den lyser upp fint och tänds lydigt när mörkret börjar falla.

Lite svalt, som sagt, och man kanske inte sitter och njuter här om kvällarna, men ännu finns tid, för värme....eller?

Lite ledighet är kvar, och kanske börjar många arbeta i veckan som kommer. Jag är i alla fall allmänt L-A-T och vinskivorna på torpet är både oskrapade och omålade....ännu! 

Ha en jätteskön augustihelg!

11 kommentarer:

Monica sa...

Så söt den lilla blomman på din balkong är! Är det en nerium? Jag tycker att det ser ut så på bladen...
Det blev ju jättefint med din ljusslinga på balkongen! Och så skönt att slippa alla sladdar! ja, nu känns det att det börjar gå mot höst. Idag har vi fått det betydligt svalare och så blåser det lite. Och björkfröna yr!!! Dom är ÖVERALLT! Usch!
Ha en fortsatt skön helg!
Kram till dig, Monica
P.S. Roligt att du fortsätter att blogga, det är så många som slutar nu! D.S.

Meta sa...

Du hinner säkert med det åxå. Så fint det var med blomman i flaskan. Ja nog märker man av lite höstkänsla allt även om jag hopas att det dröjer ett tag till
Ha nu en fin helg
Kram Meta

Fröken Grön sa...

Ja, nog har den här sommaren gått nästan snopet fort. Vart tog tiden vägen, egentligen? Men augusti/september brukar kunna leverera njutbara dagar också. Själv har jag redan hunnit jobba en vecka. Det kändes ändå rätt OK, men jag får erkänna att jag har varit lite trögstartad, hihi!
Må så gott!

john sa...

yes the feel of the season changing ..but what a lovely summer we are enjoying...happy weekend Lisa !
Gail x

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så koselige bilder og ja det gjør seg med en lyslenke mot høsten . Sommeren er kort og her på gården , er det mange arbeids oppgaver igjen før kulden kommer og tar oss :) God søndag !

Hajan sa...

Fy sjutton vad det går fort nu för tiden. Men jag har varit på min balkong mer i år än förra året.
Har både ätit där och fikat där, fikar där gör jag varje dag.
Tycker inte om när det är för varmt, förr älskade jag solen, det är någ åldern.

Eleonora sa...

Har man ett hus så är det ju alltid något som ska göras på det. Snart får du kanske ett ryck och skrapar vindskivorna och då måste du ju måla därpå så att de står pall för regn och vind. Men man måste känna att NU - NU vill jag.
Ger dig litet kämparglöd här!!
Ha det gott min vän
Kram från
Eleonora

Loppisälskare sa...

Ack ja o ve...sommaren lider mot sitt slut det är tydligt. Både mörker och kyla övertygar om det och fort kom vi hit.
Växtligheten är knastertorr och längtar efter regn. "Allmänt lat" skulle nog kunna vara rubriken på hela min sommar, men nu är det dags att rycka upp sig och börja jobba.
Kram / RosMarie

The Swedish Wildflower sa...

Härligt att höra att du är allmänt lat och njuter Lisa. :) Och så fint du har det på balkongen. :) Augusti är fin på det viset, ena foten kvar i sommaren samtidigt som den andra är på väg mot sensommar och höst. Jag hoppas att du har många fina sommardagar kvar att njuta av innan hösten sätter in på allvar. :)

Sköt om dig kära Lisa!♥

Kram Lotta

HWIT BLOGG sa...

Har man semester så har man! Vila är en underskattad syssla...
Fina lampor där ute och det behövs nu när kvällarna blir mörkare.
Ha en fin tisdag!
Kram från Titti

Solstrimmor sa...

Vem är inte lat?? Denna sommar har jag inte gjort många knop! Jo, möblerat om vardagsrummet pga av större tv. Fy, att en så ful möbel ska orsaka ett skeppsbrott! Nåja, det blev inte så tokigt till slut...

Svalt är det och vi är lika oförberedda som vanligt. Men jag tror värmen kommer tillbaka. Vill ha en varm och skön avslutning på sommaren och, framförallt, hösten!

Så fin solcellsbelysning! Det gör så mycket med lite ljus nu när kvällarna börjar bli mörkare. Jag kanske härmar...

Ha en fin torsdag och ikväll får vi se på Ernst!
Kramar från Eva-Mari