söndag 22 oktober 2017

När mörkret faller


 Vilka vackra dagar vi har haft i veckan...


 ...solen ligger lågt och lyser genom de gula träden.
Jag tar skogspromenader nästan varje dag och njuter av höstljuset.


Allt tidigare får jag tända ljuslyktorna. Här - framför min entré med ett fejkljus som tänds när det mörknar.


 Inne i hallen finns en ljusslinga som också lyser rart.


 I fönstret mellan kök och vardagsrum lyser skomakarlampan...


Mörkret faller allt tidigare och det är väl det sämsta med denna årstid just MÖRKRET! 
Det känns på tok för tidigt att börja tända adventsljusstakar och stjärnor, men när den tiden kommer blir det ändå lite mer mys och ljus i alla fönster. Om bara någon månad är det väl dags.
Mina ljusslingor får finnas året runt och gör nytta denna mörka årstid.

Ha en fortsatt skön söndag!

8 kommentarer:

Monica sa...

Håller helt med dig om att det sämsta med denna årstiden är mörkret! Jag har fått ett sämre mörkerseende med stigande ålder och det känns inte kul att gå ut när det blivit mörkt. Men man får passa på att njuta av de solskensstunder som ges! Dagen idag började mulet men nu skiner solen och det är 13 grader! Lite uppröjning i trädgården har det blivit!
Ha en fin söndagskväll!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Allt ljus i mörkret får vi vara tacksamma för och innan vi riktigt vant oss. Så fint du har, vackert med växterna som fortfarande är så frodiga vid din entré! Fejkljus är bra, mitt finns i bokhyllan.

Vi har också haft några riktigt vackra dagar i veckan och även helgen har tidvis varit solig. Ingen riktig frostnatt ännu. Ringblommorna är fortfarande i full blom på vissa ställen. Idag ska jag till skogen och plocka de sista gulingarna... om inte tjuven varit där förstås! Kanske blir det mossa och kottar också. Lite förberedelse är aldrig fel.

Längtar till advent, som vanligt. Den bästa tiden under vintern!

Korparna var en urbra film, lågmäld och verklighetstroget skildrad. Fantastiska rollprestationer, inte bara av Brynolfsson. Men några sexscener borde skalats bort... om man frågar mig. Fyra av fem stjärnor!

Önskar dig en fin sista oktobervecka.
Kramar från Eva-Mari

Frida G Svensson sa...

åh vad du har det vackert hemma hos dig!

Hajan sa...

Jag har också försökt att få lite mys. Tänt mina bollar som hänger lite här och var.
Det är faktiskt en mysfaktor, dessa ljusledninar

Erikslundsliv sa...

Det är mysigt nu när man tänder fler och fler ljus, både inne och ute.
Till allhelgona åker första ljusslingan upp hos oss. Då blir det ett fint mysigt ljus inne!
Solen ser jag inte mycket av här, mest grått och disigt varje dag, du har nog mer sol hos dig.
Ha en fin kväll!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Så mysigt du har det...jag måste få upp fler lampor nu när det mörknar så tidigt! Här trevar vi nästan runt i mörkret på kvällarna.
Ha det gott denna disiga onsdag, alltid lika fina bilder hos dig :)
Kram från Titti

House and Garden by Bia sa...

Vet inte om jag varit in hos dig förut och skrivit i detta inlägg, men i så fall får du en kommentar till, hihi..
Väldigt fint med alla dessa ljus och ljusslingor nu på höst och vinter. Och visst vill man liksom tjuvstarta lite ;))...
Hoppas du får en fin vecka!
Kram

Loppisälskare sa...

Så vackert och välkomnande med en ljuslykta. Jag har en lykta men glömmer bort tända den så jag bör nog göra som du ha ett fejkljus istället. Ljusslingorna har kommit fram här hemma och värmeljusen tänds när skymningen faller. Jag tycker inte om mörkret på morgonen men fram på kvällen tycker jag det är ganska mysigt när det är mörkt.
Sköna höstdagar har vi också haft med friska promenader.
Ha en skön helg!
Kram RosMarie