söndag 29 oktober 2017

Vintertid


Första dagen med vintertid och just idag var det en lysande, solig morgon, och på torpet har en del träd löven kvar, men efter idag har nog många blåst bort.



 Solen i mitt kök idag - ännu letar den sej in! 



På balkongen lyser höstblomorna och på gravarna är det nyplanterat med lila ljung. 

 En ny krukväxt hittade hem till mej i veckan - Elefantöra. 



Nyplanterade sommarmurgrönan växer så det knakar sedan i början av september. Så här såg den ut från början!

Jag är rustad inför vintern - vinterdäcken är på, nästan alla uteblommor inplockade och trädgårdsmöblerna inpackade. Nystädad lägenhet. Nu återstår lite mera städning i trädgården, annars känner jag mej klar inför kommande vinterrusk. 
Vinterjackan har åkt fram och tillbaka i veckan, men idag satt den fint på kyrkogården där det blåste snålt.

En skön början på vintertiden önskar jag er!

8 kommentarer:

Hajan sa...

Önskar Dig detsamma, du känner och skriver som vi alla tänkt i dag.
Så vackert som det är utanför mitt fönster är väldigt länge sen.
Vädret kanske tackar för sig.
Jag har haft en så fin och lugn söndag, som det skall vara ibland.

pelargon sa...

Ja,nu är det vintertid enl.klockan iallafall .Här har det varit sol idag,men den kallaste nordanvinden.
Det är mycke som ska rustas för vintern.Jag har räfsat löv en hel månad,tror jag,och allt har inte fallit ännu.När man har två jättestora lönnar,så får man ha lite löv hela vintern...det hör till.
Jag har inte beställt tid ännu för däckbyte.Det är ju hög tid nu.
Vinterjackan ska på imorgon.
Önskar dig en fin kommande vecka!
Kram Margareta

Loppisälskare sa...

Ännu en vacker höstdag men ack så blåsig! Tänkte gå en långpromenad med hunden men efter halva vägen vägrade han och vände trots att vi inte tog strandvägen. Ja nu finns det nog inte så mycket löv kvar på träden. Så duktig du är som kommit så långt i förberedelserna för vintern. Här drar vi nog ut på det som om det kunde hjälpa så vintern väntar ett tag till. Roligt att elefantörat kommit tillbaka. Jag köpte en i våras och nu har jag så många sticklingar att jag kan ställa mig på torget och sälja. Dekorativa och tacksamma är de.
Ha nu en fin vecka!
Kram RosMarie

House and Garden by Bia sa...

Tror också jag ska köpa mig en elefantöra växt...den är väldigt poppis har jag märkt ;)....ja nu är det bara att vänta på regn och snö och blåst !!
Lite mysigt faktiskt när man är inomhus, hehe...
Ha en fin ny vecka !
Kram

Monica sa...

Samma väder här, men kändes kallt i den starka vinden! Men än har vi mycket löv på träden... Vi har också lagt på vinterdäck, utemöblerna är insatta i boden och jag klippte gräs/löv igår, så nu är trädgårdstunnan full igen!
Ha en fortsatt skön söndag!
Kram, Monica

Meta sa...

Ja nu är det ingen återvändo. Bara att inse fakta. Flyttar snart hem och då är det vinter. Härliga ljusa bilder från dig. de behöver nog alla se i mörkret vi har nu.
Ha en fin vecka
Kram Meta

Solstrimmor sa...

Tänk, idag är det sista dagen i oktober. Fattar inte vad den här månaden tagit vägen! Du har redan rustat dig för november märker jag.
Här har varit fina soldagar också men blåsten... fy! Ska minsann ta fram vinterjackan jag också.
Vilket sött elefantöra! Och din sommarmurgröna har inte fattat att det är vilotid nu?

Ha en fin dag.
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Härligt med sol i ditt kök! Rustad för vinter jag med och till helgen åker nog första ljusslingan upp i något mörkt hörn. Det behövs nu!
Vinterjackan är snart på för det är kyligt men vackert ute. Murgrönan är fin, är det en afrikansk? Tror att de kallas så...
Ha en fin kväll!
Kram, Ann