torsdag 22 mars 2018

Takdropp och vårmarknad


Det droppar från taket och ibland hör man hur snön rasar!
Det är väl ett vårtecken, om än, lite sent och mycket snö har vi kvar, som ska smälta. Måtte den bara göra det nån gång! 


Ja, det går åt rätt håll, även om det är kallt. Solen lyser upp mitt kök och jag har plockat in Ormhassel och hängt i lite ägg och små påskharar.

De senaste körsbärskvistarna har börjat blomma, det syns, även om bilden inte är skarp! Nu dröjde det inte många dagar innan de slog ut. 

Vid min entré gjorde jag ett litet påskstilleben. Jag tog helt enkelt tete  a tete- krukan, där blommorna mest torkat bort, och tyckte att de lika gärna kan stå ute.
Nu längtar man verkligen efter lite blommor utomhus! 


En bild från ett annat år, då man kunde plantera ut penséerna till påsk.
Annars är här takdropp på flera sätt - jag har åkt på en rejäl förkylning, med eländigt skrällig hosta och dropp från näsan.

Jag tar det lugnt i helgen, men kommer att gå på Vårmarknaden här i byn. (@violan9) Kanske köpa lite vårblommor.

Önskar er en fin fortsättning på dagen och en fin helg, med sommaromställning och allt!  

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Du försöker allt du kan att putta på våren! Fint, och välkomnande, med stilleben vid entrén. Penséerna får vänta ett tag till, såg igår att Blomsterlandet hade mängder utanför sin ingång. Kanske man skulle våga sätta några på balkongen?
Fy för förkylning, igen! Du har väl nyss hämtat dig från den förra? Krya på dig och hoppas du kan ta en liten uppiggande tur på vårmarknaden hos Viola. Själv ska jag pigga upp mig på bokmässan!!

Ha en riktigt skön helg!
Kramar från Eva-Mari

Monica sa...

Här har faktiskt snön försvunnit utom på några få ställen i skuggan. Och igår såg jag att scillan var på väg upp; fullt med blå prickar i rabatten! Man gläds åt allt denna kalla, sena vår!
Hoppas att din förkylning snart ger med sig!
Varm vårkram och ha en skön helg, Monica

Annica sa...

Vad fint och ”påskigt” du har! Jag blev lite sen med pyntet i år. Det känns ju fortfarande som vinter... Kan knappt fatta att det är påsk nästa helg.
Kram och fin lördagskväll!
/Annica

House and Garden by Bia sa...

Påskigt och fint hos dej ;))!
Jag har börjat lite smått också, men här blir det inte så mycket pynt...men lite tar jag fram ändå. Vi är hemma i stan i helgen förutom på lördag då vi är bortbjudna ;)...så lite pynt vill man ändå ha.
Önskar dig en fin påskvecka !
Kram