måndag 11 juni 2018

Pioner, rosor och lite, lite regn!


Nu blommar pionerna för fullt! Förra året trodde jag de höll på att dö ut, men i år är de tillbaks med full kraft! 


Vilken fantastisk blomma detta är, som bara blommar och blommar, och knappt något vatten har de fått!


Doftschersminen blommar också för fullt! Detta är den jag inte klippte, men blommorna är små i år, och den slokar här och där! 


Även mormorsrosorna fick en väldig fart. De slog ut igår och har redan börjat tappa kronbladen! 


Potatisen har blommat några dagar nu och kanske blir det egen potatis till midsommar! Det har jag nog aldrig varit med om tidigare. Uppe till vänster syns min fina födelsedagspresent, en vindflöjel/mobil! Så glad för den! 
Allt är ungefär ca 2 veckor för tidigt i år.

Torkan och värmen fortsätter, men just idag är det svalare och molnigt och tidigt i morse vaknade jag av att DET REGNADE! 
Hela 2 mm fick vi! Nu hoppas jag ju på mera regn under dagen. Så härligt om det kunde komma lite mera! Det har ju inte regnat här sedan den 30:e april, på Valborgsmässoafton! 
Luften känns renare och skönare att andas efter det lilla regnet. 


Jag har köpt ett fikonträd och hoppas nu på egna fikon, som är så gott!

I övrigt har jag varit på ett stort födelsedagskalas, samt hjälpt en väninna att flytta, och ikväll är jag bjuden till grannarna på sill och potatis. Ja, sommarlivet fortsätter och jag bor alltjämt på torpet där jag vattnar mina odlingslådor varje kväll och försöker njuta av min blommande trädgård! 

Ha sköna sommardagar! 

2 kommentarer:

Monica sa...

Vilka härliga pioner du har! Jag har också märkt att dom blommar olika mycket, olika år!
Men vackra är dom! Och doftar!
Allting är tidigare än vanligt här också, undras hur det blir fram i augusti?
Så roligt med ett fikonträd! Vivi har ett på Schaggarp och det ger jättefina fikon. Ska du plantera ner det i jorden så småningom?
Ha det gott och så håller vi tummarna för regn!
Kram från mig!
Monica

Solstrimmor sa...

Vackert och skört, alla rosor och pioner får en kort säsong denna sommar. Men underbart är kort som vi vet. Kul att pionerna tagit sig!

Spännande med fikonträdet, och med fikon på också! Du har ju perfekt förutsättning för övervintring på torpet... ett måste om det ska leva till nästa säsong. Lycka till!

Hoppas ni fått mer regn och att sillen smakade!

Ha det gott.
Kramar från Eva-Mari