måndag 18 juni 2018

Snart midsommar

Sommarblommorna avlöser varandra och allt verkar ha väldigt bråttom i år.
Blåklockor och pioner ...



Jag plockar in dem för att få njuta lite extra och en och annan vitklockar följer med...



 I lördags klippte jag gräset, det som var kvar och det blev så "städat" i trädgården. Här hänger regnet i luften innan jag flyttar hem till lägenheten några dagar, för att förbereda midsommarhelgen. 6 mm regn fick vi igår och det tackar man för.
Vattentunnorna är fyllda - åh, så skönt! 



Så skönt att ha klippt gräset. Det var nog en månad sen sist. Mest brunt nu, men ruggar här och där, där gräset gått i frö. 
Mormorsrosor och kirskål gör sej fint tillsammans.



Jag förbereder midsommar och fläderblomssaften är klar, som sig bör. En liten jordgubbe får alltid följa med för färgens skull.



Jag frossar i jordgubbar och de är ljuvligt söta. Hoppas att de räcker till midsommar. Tänk, det känns som om vi haft sommar så länge - redan! 

Behaglig dag idag med rar väninna som bjöd på lunch ute vid havet. 

Önskar er en härlig midsommarvecka! 

3 kommentarer:

Monica sa...

Det ser verkligen städat ut i din trädgård när gräset är så jämnt och slätt! Vårt är också sådär, långt och har gått i ax på flera ställen, och inget alls nästan, på vissa.
Får nog klippa här också...
Jag är som vanligt dålig på att ta in blommor, njuter av dom ute istället. I år har mina vita storklockor kommit tillbaka, efter att ha varit försvunna i fjor, det är jag så glad för!
Men lite regn hade varit välkommet!
Ha det så bra, Lisa!
Kram, Monica

Solstrimmor sa...

Att klippa gräset är allt ett träningspass så gott som något! DET är jag glad att slippa! Annars så avundas jag dig din torpträdgård... men det VET du ju redan!

I år har nästan alla vilda blommor blommat över och det blir svårt att binda girlanger och kransar till alla stänger som ska resas. Men midsommartider är det ändå, varken väder, mygg eller avsaknaden av finaste blombuketterna sätter stopp för det! Jordgubbstårta, små grodorna, nypotatis, sill och grill finns ju. Kanske EN snaps trugas på till sillen också! Mina svärsöner är synnerligen givmilda...

Önskar dig en fin midsommarvecka och en härlig afton med lagom av allt (utom mygg)!
Kramar från Eva-Mari

Loppisälskare sa...

Bara ljuvligheter du visar...älskar allihop! Blev väl inte direkt så mycket vatten här hos oss så allt ser fortfarande väldigt visset ut förutom ogräset som verkar ha en väldig förmåga att klara sig. Min saft blev nog mer smak av rabarber och citron för det blev inte så mycket blommor för de hade redan vissnat eller fanns långt upp i träden. Jordgubbar är så gott så det njuter jag också av trots att de är skapligt dyra.
Nu får vi hoppas på en någorlunda fin midsommar...lika bra att inte räkna med någon värme.
Ha en fin midsommarhelg!
Kram RosMarie