söndag 26 maj 2019

Mors Dag och torpträdgården

Mors Dag idag och jag tänker på min lilla mamma, som jag fick så liten tid med - jag var bara 5 år när hon dog, endast 27 år gammal! Ibland tänker jag på henne och undrar hur det hade varit om jag hade haft henne i mitt liv. Lyckligtvis har det funnits andra kvinnliga förebilder i mitt liv och finns fortfarande.
Några konvaljer som växer i gruset på torpet - alltid de första, då vet jag att de snart är utslagna på mitt hemliga ställe i skogen.

 
Ljuvligaste pionerna på mitt köksbord, från födelsedagen. Vilken ljuvlig doft de sprider och jag ser fram emot när de blommar i min trädgård snart.
På torpet blommar det och växer och det går verkligen undan nu!
Tulpaner dyker upp här och där och gräset ska vi inte tala om! Svårt med klippning nu när det skurar hela tiden, men glad är jag för vattnet som kommer.

Kaprifolen hänger över staketet och slår snart ut! Vilken doft det kommer att bli!
 I en av odlingslådorna växer salladen - det bådar gott!
Här står perenner på vänt! Jag har handlat lite i veckan och det blir många nävor som ska planteras ut. Jag har dessutom äntligen införskaffat en "Summer Snow" - klematis, som fick ta platsen där klätterhortensian stått. Den 20-åriga som dog av torkan i somras.

Jag har fått lite trassel med min nya dator! Kan inte göra vissa saker på FB och kommer inte in i bildredigeringsprogrammet, etc. men hoppas att jag lyckas med detta inlägg ändå.

Många varma TACK för grattishälsningarna i förra inlägget!
Önskar er alla fortsatt sköna majdagar och en fin Mors Dag!

6 kommentarer:

Christina Mari sa...

Så fin en klematis. Kan forstå at du tenker på din mamma. Skjønner godt at du lurer på hvordan livet hadde blitt om du har hatt henne lenger.
Kan tenke meg hun sitter der oppe å følge med på deg & ditt liv.
Ha en fin søndag.
Klem C

HWIT BLOGG sa...

Ja lilla mamma...så fint inlägg av dig! Det prunkar på hos dig och tänk vilken härlig tid vi har nu :)
Kram från Titti

Monica sa...

Vilken fin bild på din mamma. Tänk att du bara var 5 år när din mamma dog - det gör ont i hjärtat att tänka på! Tur att du haft andra kvinnliga förebilder, men det blir ju aldrig detsamma. En eloge till dig, som blivit en så duktig och handlingskraftig kvinna!

Här har det varit ett småduggande idag, så vårt kalas fick vara inomhus, men det gick också bra! Jag är ju glad för varje regndroppe, men det blir inte mycket, trots att det kommer lite då och då...
Ha en skön söndagskväll, kramar, Monica

Mia Coman sa...

My dear Lisa,
Beautiful thoughts for loved ones this month, especially for your mother anywhere!
Your garden is a heaven, but also in the house, the green and the flowers can do miracles, as seen in you.
With rich color and perfume.
I'm hugging you, Mia

Solstrimmor sa...

Så vän och så vacker hon ser ut, din unga mamma. Så ledsamt att du bara fick ha henne i fem år! Men att ha bra förebilder när man blir drabbad så tidigt i livet och är som mest formbar är livsviktigt. Och det verkar ha gått bra!
Ser din snart utslagna kaprifol och förundras. Den är gigantisk! Oj, vilken ljuvlig doft du snart får njuta av!
Lycka till med nävorna och din Summer Snow! Du blir inte besviken!

Önskar dig sköna dagar på torpet, några solglimtar blandat med regnet som behövs så väl.
Kramar från Eva-Mari

pelargon sa...

Så vacker mamma.Så sorgligt att hennes liv blev så kort.En mamma behövs vid ens sida. Men livet går ju vidare....Det blir på något annat sätt. Min mamma blev sjuk när jag var 6-7 år.Hon fick MS.Då fanns inga bromsmediciner.Man lär sig leva med en sådan situation också.Men livet blir annorlunda.Jag har tänkt mycket på detta nu när det var Mors dag.
Men så grönt och vackert det är nu. Jag plockar också väldoftande liljekonvaljer.Så roligt med lite nya växter.Summer snow är en riktig glädjespridare.Kaprifol och pion är också glädje.
Nu är jag rädd för frost inatt....varnas för markfrost...det vill man verkligen inte,

Önskar dig ett fint avslut på maj och sen en fin juni!
Kram Margareta