onsdag 29 april 2020

Regn, kyla och ogräsmat


Tulpanerna börjar slå ut på torpet, dvs, de som inte rådjuren har knipsat av. Nåja, jag är ändå glad åt att det lyser i rabatterna nu.


 Utanför lägenheten lyser björkarna i kvällssolen. Så skirt och vackert det är ute nu! 

 
Jag har gjort kirskålspaj, eftersom jag har mycket av den varan. Här kommer receptet:
I vanligt pajskal, fyll med:

förvälld kirskål (sköljd och ansad), 1 hackad stekt lök, 1 vitlöksklyfta, lägg detta i botten.
Blanda 3 ägg, 3 dl grädde (el. mjölk), salt och peppar och häll över.
Toppa med fetaost. Jag hade också ett lager med riven, lagrad ost allra längst upp. In i ugnen på 200 gr. i ca 30 min.
Man kan naturligtvis komplettera med lite bacon och/eller nässlor.


Vitrinskåpet står fortfarande och glor och har ännu inte fått ny färg, men jag har i alla fall skruvat loss handtagen på lådorna. Det har helt enkelt varit för fint väder, utom de senaste dagarna när det har regnat ganska mycket (tack och lov). Dessutom är det riktigt kallt igen. Nej, inget uteväder alls nu, så kanske blir det måla av. 

Önskar er en så fin Valborg som det bara är möjligt.

6 kommentarer:

Monica sa...

Visst blir man glad över färgklickarna i rabatterna! Idag har det varit grått, kallt och lite regnigt här, en stor förändring från igår.
Åh, den där pajen ser för läcker ut! jag älskar pajer av alla sorter. Kirskål har jag här också, det hjälper inte hur mycket man rensar... Har faktiskt aldrig provat att äta det!
Spännande med ditt skåp! Det är många, som fixar i sina hem nu, när man måste vara mera hemma!
Önskar dig en fin Valborg och första maj!
Kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Just nu skulle jag vara glad över att ha lite kirskål till och med! Lyckliga alla som har en trädgård att vistas i. Jag promenerar genom parkerna och förundras över växtkraften. Tänk om naturen skulle drabbas... vågar inte tänka tanken ens. Njut av din lustgård och dina kirskålar!

Glad Valborg önskar jag dig.
Kramar från Eva-Mari

Solstrimmor sa...

Glömde säga... ser fram emot skåpets färg!

HWIT BLOGG sa...

Oj så gott! TÄNK att jag inte har ett endaste kirskål i trädgården! Märkligt! Men man ska aldrig säga aldrig...
Maj börjar regnigt men det gör ingenting :)
Kram från Titti

Neuer Gartentraum sa...

Die Natur ist jetzt besonders schön und bunt.
Hübsch sieht es bei dir aus.
Viele Grüße
Anette

Bettys beundran sa...

Alltid en början att ta bort handtagen, du kommer måla när lusten infinner sig. Pajen låter så god, Kirskål har vi inte i närheten men jag behöver bara gå ut på en nedlagd kompost så har jag massor med nässlor. Jag har gjort en nässelpaj för några veckor sedan och har nästan samma recept som du skriver - gott.