måndag 10 maj 2021

Snabbspolning från vår till SOMMAR!


Just idag kom sommaren med varma vindar och lite blek sol. Luften var en helt annan än tidigare och körsbärsträdet har nu slagit ut i full blom.

Jag har verkligen planerat mina dagar efter detta väder.


I fredags sådde jag i de två återstående lådorna (potatisen är ju redan satt). Här blev det dill, sallad, koriander och polkabeta. Det var verkligen svinkallt ute, men jag tänkte hela tiden på värmen som skulle komma. Åh, så jag frös om händerna!


I lördags klippte jag gräset (pust!) Det tog flera timmar! Tjockt och tufsigt här och där. Lite sol och skönt men så snart den försvann var det isande kallt. Perfekt väder för gräsklippning! Helt slut efteråt! 


Idag - en heeeelt underbar dag med otrolig värme - över 20 grader och lite blek sol. 

Idag har jag planterat ut det mesta av frösådderna: rosenskära, blomstermorot och jungfrun i det gröna. Här syns en tom plätt där jag planterat ut där stjärnflockan gått ut sej. Där fick en del bo. Här syns även dillpionens två knoppar och tulpaner som slog ut under dagen.  Det var som ett drivhus ute efter allt regnande de senaste dagarna också. Oj, så allt kommer att växa och slå ut nu!!!


Jag njöt av min trädgård och av gullvivorna som verkar bli flera för varje år. De har nästan tagit över mitt röriga kryddland.


 Alla pelargoner åkte ut, likaså fuchsian och olivträdet.

Nu kan jag bara hoppas på att det inte blir alltför kalla nätter. En heeeeelt underbar dag har jag haft, även om det känns i kroppen efter allt böjande och fixande med planteringen. Åh, så jag har längtat efter detta väder!

Ut och njut om så mycket ni bara kan!

3 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Ja, äntligen verkar det bli vår... men en vår som hoppar till försommar innan vi hinner blinka. Men det är bara att hänga med i svängarna. Du är väl förberedd ser jag. Och dina gympapass är uppstartade också, hihi!
Här är vi lite efter temperaturmässigt men vi kommer vi också. Äntligen kan nog balkongen inredas och invigas. Härliga tider!

Nu njuuuter vi!
Kramar från Eva-Mari

Solstrimmor sa...

Glömde framföra Iris tack för gratulationen på 40-årsdagen!

Monica sa...

Så roligt att du har kunnat njuta av försommarvärme i din vackra torpträdgård! Även här har det varit försommarvärme , men idag är det lite disigt, känns nästan som det ska bli åska. Men trädgården har verkligen grönskat efter regnet och sedan värmen! Det blir lite trädgårdsarbete varje dag här. Mu har vi köpt en robotgräsklippare, som ska installeras nästa fredag! Ska bli skönt, även om vi inte har så stor gräsmatta. Men det lär vara bra för gräset att klippas hela tiden.
Ha det så gott, kram, Monica