söndag 14 augusti 2022

Torparliv


Jag har varit på torpet i flera dygn och värmen har riktigt dallrat utanför! Jag stänger till på dagarna.



Sen gäller det att öppna i rätt tid, vid 19-tiden och sen hela natten för svalkan. För det är väldigt svalt på nätterna, tack och lov!



Jag öppnar allt som går även dörren med myggnätet.


I onsdags hade jag några av mina äldsta släktingar på lunch och det blev sååå lyckat och uppskattat, vädret var toppen och alldeles ljummet. Det blev ugnsbakad laxsida och prinsesstårta till kaffet. 


Efter förra årets gigantiska plommonskörd, finns i år några få här och där och en del lite angripna. En handfull då och då.

 


 Jag har sovit över flera nätter på torpet och mest suttit under parasollen och läst böcker. Lite svårt att sitta under äppelträdet nu, eftersom det dråsar äpplen där hela tiden. Att röra sej går bara inte i denna hemska värme! 

Det har varit minst 30 grader i flera dygn nu och torkan är svår. Jag stödvattnar lite mest för att inte allt ska dö ut helt. En jättejobbig värme och jag lider med växterna nu! Har knappt något som blommar just nu. Det mesta har torkat.

Hoppas på regn i veckan som kommer!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Samma här... vilken hemsk hetta. Men förhoppningsvis bara ett par dar till sen normalt augustiväder. Hoppas på rejält regn också!
Tänk så trevligt dina släktingar ska ha haft det hos dig. Och att vädret då var uthärdligt. Bra inprickat!

Önskar dig sköna svalare dagar.
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Hi Lisa,

It seems the heat has been all around Europe ! I guess 30°C is not a normal temperature for Sweden. I know how trying the heat can be for people like us who aren't used to it. I hope you will have rain this week. Nature cries for rain !
Here the heat wave has gone replaced by storms. We had a bit of a storm yesterday but very very insufficient to fill the water tanks. Hopefully there will be more this week.
Today at last, temperatures are normal again and I can go into the garden. It needs my attention although everything is burnt.

I hope you will enjoy a fresher week in your garden chalet.

take care.
Hélène

Monica sa...

Ja, lika varmt har vi haft här och på dagarna hålls dörrar och fönster stängda och jag går inte ut, mer än möjligen för att gå ner och bada...
Men även om jag bara har ca 100 m till vattenbrynet, så hinner man bli varm igen på vägen hem...
Och trädgården vissnar...
Men vi verkar få vänja oss vid varma somrar nu, det har ju varit så flera år nu! Ser fram emot september!
Vilken härlig fest du ställde till för dina äldre släktingar! Den blev säkert väldigt uppskattad!
Ha det så gott, lisa, kramar, Monica

HWIT BLOGG sa...

Samma här! Nu är jag VÄLDIGT klar med både värme och sol!!! Man orkar ju ingenting, sover dåligt och resten av tiden sitter man bara i skuggan och pustar...
Vi får se hur helgen blir!
Kram från Titti