söndag 30 oktober 2022

Vintertid och veckan som gick


I veckan har jag haft rara vänner på lunch och det blev en ljuvlig, solig  eftermiddag och mycket småprat tills det började skymma.



Mycket pyssel blir det med vinteräpplena som dråsar från trädet och ännu är det mycket kvar på trädet.  Hur mycket mos kan man koka?!


Den rara Murgrönsviolen har fått komma in och jag hoppas att den gillar att stå i sovrumsfönstret tills nästa vår. 

 Just idag blev det en skogstur och det känns som jag nästan dammsuger skogen, men hittar inte mycket ändå. Detta är nog rekordet i år! Jag är ändå glad för det lilla och för det ljuvliga vädret vi har haft idag.

Jag har även hunnit med ett besök på lokalrevyn igår med alla duktiga människor som jobbat ihop munterheter om saker som händer härute.

Första dagen med vintertid idag och det känns i kroppen liksom. Kroppen och klockan är inte riktigt sams, men snart vänjer man sej väl vid det också!


3 kommentarer:

Monica sa...

Så trevligt det låter med vänner på lunch, kan just tänka mig hur mysigt ni hade det där i solskenet!
Ett äppleträd ger ju sådana mängder med frukt, att man egentligen behövde vara många, som ägde det, men så är det ju sällan.
Det ser så härligt ut med svampen, men det verkar inte vara ett bra svampår, förstår jag?
Nej dagen i dag gick inte i takt med mig heller och så mörknade det ju så tidigt! Varför kunde vi inte få behålla sommartiden?
Må så gott, kramar, Monica

Solstrimmor sa...

Är fascinerad över att du kan lyckas med att övervintra Murgrönsviolen! Och i sovrummet? Annars har du ju ett utmärkt vinterviste för dina övriga övervintrare i torpet. Så perfekt!
Kul med vänner på lunch. Mina väninnor och jag har börjat träffas över sopplunch på Gamla Elverket, en enkel lunchrestaurang i stan. Ingen av väninnorna vill stå vid spisen och det är skönt att kunna träffas och prata i två timmar innan var och en går hem till sitt. Ibland går vi på utställningar och ibland bio. Sån tur att vi har varandra!

Ha det gott bland äpplen och svamp! Och tack för dina rara kommentarer hos mig. Tänk att du alltid orkar!!
Kramar från Eva-Mari

Hélène sa...

Bonjour Lisa,

J'aime bien la photo de votre salle à manger (ou cuisine ?). La pièce est très lumineuse et me semble idéale pour recevoir quelques amis sans façons.

Contrairement à beaucoup de gens, je préfère l'heure d'hiver , celle à laquelle nous étions avant l'instauration de ce changement d'heure. Il correspond mieux à notre horloge biologique je pense.

Vous avez encore trouvé quelques chanterelles, c'est toujours mieux que rien !
Ah comme j'aime l'odeur des pommes, de la compote qui cuit. Cela embaume la maison.

Passez une bonne fin de semaine.

Kram Hélène