lördag 25 februari 2023

Snödroppar, semlor och kalas


Snödropparna har äntligen börjat titta fram på torpet...


Några fick följa med hem och skänka lite vårkänsla.


 Det har varit fettisdag och jag hittade några i frysen som fick bli mitt firande av denna dag.

Firat har jag gjort på annat sätt också i veckan. Min fina torpgranne fyllde 93 år och hade kalas i vanlig ordning. Tänk, att jag känt honom så länge. Jag var ju med både på hans 70-årsdag och 90-årsdag då det var stor baluns i hyrd lokal. Ja, ja vart tar tiden vägen.

Februari gnetar sej fram och vintern vill inte bestämma sej varannan dag snö och kallt, varannan blask och mildväder. Hoppas ändå att snön räcker till barnens sportlovsaktiviteter med pulka och skidor.

Ha en fortsatt skön helg!

4 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Lyckliga du som har snödroppar... vårens budbärare. Så fint med några få att njuta av i glaset.
Jag ska på kalas idag! Ett 92-års kalas där min exsvåger bjuder på pizza som han hämtar själv hos sin lokala pizzeria. Han är så pigg fastän han ser och hör dåligt. Vilka krutgubbar det finns!
Semlor hoppar jag gärna över. Det är den där bullen i kombination med mandelmassa och grädde som ställer till det. Tror det är det enda som jag ratar när det gäller godbitar.

Här skiner solen som en galning idag igen och måtte vädret hålla i sig så alla sportisar får ett fint lov.
Önskar dig en skön söndag.
Kramar från Eva-Mari

Margareta sa...

Hej!Snödropparna är verkligen nåt man sätter stort värde på.Dom blommar och så kommer det snö,men dom är lika fina när det tinar igen.Vi har haft det riktigt vintrigt några dagar.Men idag skiner solen från klarblå himmel,då känns det lättare.
Här blir det semlor till eftermiddagskaffet idag.Jag får vara försiktig med den söta mandelmassan.Men gör man den själv,kan man ju använda det socker som är bäst för en.
Jag såg att du satt om dina saint Paulior. Jag tycker det är lite svårt att sätta om dom,men ska nog försöka med min blåa.
Nu är det snart mars.....lite vårmånad.Hoppfullt.
Kram Margareta

Heylaine sa...

Bonjour Lisa,

Quels beaux petits choux à la crème vous avez mangé avec votre voisin pour fêter ses 93 ans.
Quel plaisir d'avoir des amis depuis si longtemps et de fêter avec eux les beaux moments de leur vie.
Vous avez, chez vous, les premiers signes du printemps avec ces merveilleux perce-neige même s'il fait encore froid avec de la neige. La terre, tout doucement, travaille en profondeur et bientôt d'autres fleurs s'épanouiront.

Ici, il y a du soleil mais le vent est glacial (température ressentie en dessous de zéro).

Je vous souhaite une bonne semaine.

Kram Hélène

Monica sa...

Åh, vad dina små fastlagsbullar ser goda ut! Måste nog köpa några sådana innan den säsongen är slut...
Tänk att du har en torpgranne, som är 93 år! Och hade kalas! Imponerande!
Ja, nu hoppas vi att våren gör framsteg och att ni blir av med snön.
Ha det gott, kramar, Monica